Er wordt al jaren gepraat over de heractivering van de spoorlijn Antwerpen – Weert. Vandaag volgende een nieuw hoofdstuk van het spoordossier. Hoewel er signalen naar buiten kwamen over een negatieve businesscase blijkt het dossier nog niet op een doodlopend spoor te zijn beland.
De Belgische regering is voorstander van het heractiveren van de spoorlijn voor personenvervoer. Ze hebben de afgelopen jaren de spoorlijn gecertificeerd. Alleen het stuk spoorlijn op Nederlands grondgebied tussen Hamont-Achel en Weert moet worden voorzien van elektrificatie. Dieseltreinen zijn immers uit den boze in het natuurgebied.
In het regeerakkoord van Rutte IV (vorige regeringsperiode) stond de heractivering van de spoorlijn nog opgenomen. In het nieuwe regeerakkoord niet meer. De Belgen vrezen dan ook dat de Nederlandse regering de stekker uit de heractivering wil trekken. Volgens Nederland zouden de kosten te hoog zijn. Volgens ProRail zullen de kosten voor de aanpassingen voor 9 kilometer spoor op Nederlands grondgebied tussen de 50 en 150 miljoen euro uitkomen.
Politici komen kijken
Vandaag heeft er op initiatief van Vereniging Treinreizigers Vervoer (VTV) een werkbezoek plaatsgevonden. Een delegatie van Kamerleden van de Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers te Brussel, leden van de Tweede Kamer uit Den Haag, burgemeesters en vertegenwoordigers van de gemeenten uit de regio van beide kanten van de grens en de provincies Noord-Brabant en Limburg waren uitgenodigd.
De gasten werden in Weert ontvangen en lieten zich doormiddel van veldverkenningen een beeld vormen van de personenspoorlijn van Antwerpen naar Weert. Ook de investeringen die daar voor nodig zijn werden besproken.
Bevindingen
Jean Pauwels van de VTV: “De Kamerleden wilden ook eens zien, wat behelst dat 9 kilometer spoor”. Wethouder Van Eijk: “Na het ontvangst in het stadhuis van Weert hebben we een veldbezoek gedaan. Het hele traject vanaf het station in Weert tot het station in Hamont-Achel hebben we met elkaar bezocht. Daarbij zijn de diverse knelpunten die er zouden zijn met elkaar besproken en toegelicht hoe wij denken dat het zou kunnen.”
“Er is veel informatie uitgewisseld. Het is aan de aanwezige politici uit de Tweede Kamer om dat mee te nemen in het nemen van hun beslissing”, aldus wethouder Van Eijk.
Bekijk een video: https://youtu.be/SXbvVRvjpxk
Vreemd, vier jaar geleden merkte iemand wel nog op dat dit weer een zogenaamd bespreekbaar issue werdt vlak voor de verkiezingen…
Volgens mij moeten zij daar toch wel gaan werken met zeer edele en dure metalen om deze lijn van electra te voorzien, tussen 50 en 150 miljoen, is nogal geen verschil!!
Misschien wordt t wel rendabel als er per dag 100 goederentreinen met chemicalien van Antwerpen naar t Ruhrgebied gaan pendelen???
Gaat de trein naar de zinkfabriek ook niet over dit traject op diesel?
Jazeker. Meestal twee Vlaamse (Diesel)Reuzen.