De Geuzendijk tussen Budel en Weert is vrijdagmiddag weer opengesteld voor het verkeer. De afgelopen dagen zijn er enkele situaties gewijzigd die vooral het doel hebben om de verkeerssituatie voor fietsers veiliger te maken.
Locatie ’t Blaakven
Ter hoogte van ’t Blaakven is op de kruising met de Maarheezerhuttendijk een plateau gerealiseerd zodat de snelheid ter plaatse afgeremd wordt. Dit bevordert een veilige oversteek voor onder andere langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers.
Locatie Trancheeweg
Ook het kruispunt met de Trancheeweg is aangepakt. Dit is de meest ingrijpende verandering die voor de mensen die er regelmatig komen even wennen zal zijn.
De doorgaande route is veranderd naar Trancheeweg – Geuzendijk van en naar de richting Budel. Verkeer komend vanuit Boshoven moet vanaf nu voorrang verlenen. Er is afgelopen week bij de kruising een plateau gerealiseerd en er staat een STOP-bord.
Fietsers krijgen op dit kruispunt voorrang. Deze aanpassing moet de oversteeksituatie van de Geuzendijk voor langzaam verkeer verbeteren en zo wordt de ‘doorgaande route’ tussen Budel en Boshoven minder aantrekkelijk. De A2 is bovenregionaal de gewenste route tussen Weert en Budel.
komende vanuit Budel lijkt het vanaf een afstand alsof je nog steeds met voorrang rechtdoor kan rijden naar Boshoven, dit nodigt niet uit om naar verkeersborden te kijken. Nog geen mening of deze situatie beter of slechter is. Drempel bij Blaakven kan je nog gewoon met 80 overheen, had wat hoger gemogen.
en dan bedoel ik de drempel, niet de snelheid
Lijkt me veel veiliger voor de autos (oprijden op n onoverzichtelijke 80 km weg is vrij link). Voor de fietsers lijkt het me iets veiliger. Maar eerlijk is eerlijk: ben er nog niet echt geweest.
Altijd weer gezeik…
Hoe bedoel je dit? Van de mensen die reageren of diegene die deze rotconstructie bedacht en uitgevoerd hebben en alweer gezeik over zich heen krijgen?
Jeroen is een volksvertegenwoordiger. Die zal dus wel vaker van dit soort boodschappen achterlaten die op meerdere manieren te interpreteren zijn. Want gewoon recht voor z’n raap z’n eigen mening geven dat kan als politicus helaas niet.
Dat lijkt meer op achterbaks gedoe.
Ben jij degene die vindt dat een voorrangsweg maken een normale en goede oplossing is als het gaat om ontmoedigen van gebruik van Trancheeweg / Geuzendijk en Maarheezerhuttendijk als sluiproute naar de A2? Dan spijt het me te moeten merken dat je een zeer vreemde logica hanteert.
Het commentaar van de burger gezeik noemen als raadslid, ja wat heb je daaraan.
De laatste wegversmalling op de Maaseikerweg zeker al vergeten. Zijn al die personen al schadeloos gesteld?
Deze wijziging wordt met een zeer groot geel bord aangekondigd. na deze aanpassing staat er nog slechts een klein bordje van situatie veranderd. Maar eens, er staat wel een bordje dat was bij de Maaseikerweg in het begin niet. Een gemeente die blundert met andere verkeersoplossingen zou niet zo`n commentaar moeten geven als dat u nu doet heer Goubet.
Ik weet het niet zeker, maar ik zou bijna zeggen een unicum in Nederland. Ik kan me niet herinneren ergens zo een onlogisch kruising te hebben gezien. Als je van Budel rechtdoor naar Boshoven wil moet je waarschijnlijk toch wel stoppen voor de nieuwe voorrangsweg(en) Trancheeweg/Geuzendijk. Als je dan door mag dan heb je kans dat je weer mag stoppen bij de fietsoversteek. Neem dus geen te grote wagen of wagen met aanhanger mee want dan blokker je de voorrangsweg. Zal een of ander bureau met “slimme, logisch denkende mensen” een mooie cent aan hebben verdiend. Volgende stap zal wel zijn nog zo’n onlogische constructie bij Geuzendijk/Maarheezerhuttenweg. Dan hebben de Weerter Bergen en bedrijventerrein Kempen een mooie voorrangsweg zonder stoplichten tot aan de A2.
Eens. Helaas was ik niet op de hoogte en over Dorplein gereden dus nog niet gezien.
Er is wel een duidelijke vorm in de weg te zien wat op zo’n situatie duidt(eerder gezien).
Ik kom er dagelijks langs. Somms op de fiets en soms met auto.
Wel zal ik het een kans geven.
Was ook een stuk weg waar veel ongelukken gebeurde en dus moest men iets.
Mee eens, maar als je dan als gemeente zegt dat je het verkeer Trancheeweg / Geuzendijk / Maarheezerhuttendijk / A2 wilt ontmoedigen moet je daar geen voorrangsweg van maken. Zet er dan stoplichten neer.
Verkeerslichten, kun je het nog belachelijker voorstellen?
Ik weet het, maar als de gemeente geld teveel overheeft en blijkbaar daar iets moet doen, dan zijn stoplichten nog altijd duidelijker dan dit gedrocht.
Tussen, men moest iets en deze OPLOSSING zitten werelden van verschil.
Is de nieuwe situatie volgens jou gevaarlijker of veiliger?
Zeer duidelijk gevaarlijker.
Hoezo “zeer duidelijk”?
Jouw verwachting is dat het een stuk gevaarlijker is. Misschien over een paar maanden pas een mening vormen? Kan je meteen het nieuwe aantal ongevallen meenemen.
Zou je mij even kunnen vertellen hoeveel ongevallen (met letsel?) er op die betreffende T-splitsing de laatste 3 maanden zijn gebeurd (check evt 112 regio Weert)? En verder kan iedereen die een beetje logisch kan denken zien dat deze situatie niet meehelpt een veilige situatie te laten ontstaan (alleen al het feit dat er haaientanden staan op een plek waar, als je daar stopt, je de voorrangsweg blokkeert). En tenslotte nogmaals, het was de bedoeling (volgens de gemeente) de sluipweg via Maarheezerhuttendijk te ontmoedigen. Er een voorrangsweg van maken is geen ontmoedigen maar aanmoedigen. Stoplichten of een rotonde waren allebei beter geweest.
Gewoon even afwachten.
Gevaarlijker, wat een rot-constructie
De aanwezige begroeiing van de panden op de hoek van de Tranchee-weg en de Geuzendijk waren al niet uitnodigend om hard te rijden, het was al niet te overzien.