Staatsecretaris Vivianne Heijen gaat de haalbaarheid onderzoeken van het voltooien van de lijn Antwerpen – Hamont – Weert, door het heropenen aan de Nederlandse kant van de lijn Hamont-Weert voor personenvervoer, zo beloofde zij afgelopen donderdag.
Binnen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt onderzocht of de investeringskosten van de modernisering van de lijn omlaag kunnen om de haalbaarheid te vergroten. De ProRail-schatting van een investering tussen de 50 en 150 miljoen euro wordt als wel erg aan de ruime kant ervaren, zo meldt Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv). Bij de volgende behandeling in de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat, in september van dit jaar, komt zij met een rapportage.
Daarmee heeft de Tweede Kamer het proces voor dit grensoverschrijdende spoortraject opgestart, een erg snelle opvolging op de petitie die Provincie Limburg, Gemeente Weert en de Vereniging Treinreizigers vervoer dinsdag 8 juni hebben aangeboden om deze derde spoorverbinding tussen België en Nederland verder te elektrificeren en daarmee een forse CO2 besparing te realiseren.
Het elektrificeren van de spoorverbinding tussen Hamont en Weert, zal resulteren in een stuk Belgische spoorweg tot op station Weert. België heeft namelijk een andere voltage dan de Nederlandse, waardoor Belgische elektrische treinen niet op Nederlands spoor kunnen rijden (en andersom natuurlijk ook). Met diesels zou dat wel lukken.
Daardoor kan de trein vanuit Hamont ook niet stoppen op het huidige spoor op station Weert en zal er dus een nieuw platvorm aangelegd moeten worden om de Belgische trein te kunnen laten stoppen op station Weert.
maak nu eens haast met die verbinding, meteen dubbel spoor en station weert ondergronds (van boshoven tot de Moosdijk). Daarmee ruimte gecreëerd voor sociale woningbouw in het centrum. Er zullen vele mensen naar Weert komen, de hele stad profiteert ervan. Goed alternatief voor reizen richting Brussel en Parijs en Londen, minder autoverkeer. Een beetje lange termijn visie kan geen kwaad en wat breder denken dan de termijn van een ambtenaar. Tja…. waar halen we het geld vandaan? Tis maar een idee
Tis inderdaad maar een idee, een heel slecht zelfs, maar dat weet je zelf ook wel…….
dat weet ik zeker, maar het lijkt wel alsof men niet verder wil denken. Maak gewoon een beslissing wel of niet, in plaats van het telkens weer op te brengen.