Op 15 september a.s. zal een debat bij de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat plaatsvinden, waarbij de voltooiing van de lijn Antwerpen-Hamont-Weert door elektrificatie van laatste deel Hamont-Weert aan de orde komt.
De rails liggen er, de stations zijn er, de NMBS-trein staat gereed en de behoefte en milieuvoordelen zijn bekend, zo meldt de Vereniging Treinreizigers Vervoer (VTV). Maar om de lijn compleet te maken moet nu aan de Nederlandse kant worden geïnvesteerd in de modernisering van het laatste traject.
De VTV die de voltooiing nastreeft zal, om dit streven kracht bij te zetten, met een ruime delegatie aanwezig zijn bij het debat. Een bus met leden en ondersteuners vanuit onder andere Mol, Hamont, Weert en Cranendonck zal zich samen met vertegenwoordigers van de Provincie Limburg en de Gemeente Weert in Den Haag melden om aan te geven dat alle seinen op veilig staan.
‘Delegatie’ is een verkeerd woord. Deze club is niet gekozen om namens iemand te spreken. Zij spreken niet namens mij. Personenvervoer toestaan is het paard van Troje binnenhalen. Belgisch goederenvervoer door natuur en Weerter wijken never.
Wat een paar jaar toch kan doen met onze opinie.
Als ik mij niet vergis was het 5 jaar geleden hel en verdoemenis om de lijn vanuit België door te trekken naar Weert, zowel vanuit de burger als vanuit de politiek.
De toon is nu nogal anders
Tja, het is nog steeds onrendabel, gaat niet echt iets opleveren. Het enige doel van de Belgen is goederenvervoer van Antwerpen.
Zal wel uit een subsidiepotje komen want dan lijkt het geld ‘gratis’ (burger lapt wel)
Goederentreinen naar Duitsland gaat niet gebeuren en als, dan hooguit tot Roermond, want het IJzeren Rijn traject door het Meinweggebied, mag nooit meer gebruikt worden en zal er een nieuw traject moeten komen.
Één van de opties was een totaal nieuw traject langs de nieuwe autobahn A52 naar Mönchengladbach aanleggen. De Duitse regering vond dit veel te duur en daarmee onbespreekbaar en heeft het hele plan tot 2035 in de ijskast gezet.
Een tweede optie was via Venlo, maar dan moet het traject Roermond>Venlo dubbelspoor en geëlektrificeerd worden. De kosten zijn veel te hoog, ook omdat er al twee goederen routes vanuit Antwerpen naar Duitsland gaan, De ene via Luik en de andere via Eindhoven>Venlo.
De Overheid gaat nu geen geld uitgeven aan sprookjes. Er zijn nu veel belangrijkere zaken gaande om geld aan uit te geven.
Lol. Op een dag dat er geen enkele trein rijd. En de week waar de raket naar de maan op hold staat. Ik zou groen licht geven op de Weerter bus delegatie als ik Den Haag was. Maar daar zit ik gelukkig niet op een stoel. hahah
Hoe meer en betere infrastructuur, in en rondom Weert hoe beter …
Kortzichtig is …..alles tegenhouden ….
Weert wordt door deze spoorlijn gekoppeld aan België….en dat is een goede zaak voor Weert!!
De A2, de huidige spoorlijn, het Kanaal ..heeft Weert veel gebracht …en nu nog !
Toch opmerkelijk dat de Vereniging voor Treinreizigers (op 15 sep) nou net met de bus gaat…
Hebben ze het niet te druk om echte problemen op te lossen?
Gaat toch niet gebeuren. Weert eo is een blinde vlek voor ‘s-Gravenhage. Daarnaast hebben wij echt een nutteloze collega van b en w incl raad. Laat ze aub energie steken in verbreding van A2. Heb je meer aan!!!
boemeltje voor allerlei illegale activiteiten!
laatste halte: Weert
succes ermee!
@Rien Astel
Inderdaad, Weert laatste halte, want België gebruikt een hele andere voltage dan Nederland, dus de Belgische elektrische treinen kunnen geen gebruik maken van het Nederlandse elektrische spoor. Daarom zal er,
– of een Nederlandse trein vanuit de grens de wagons moeten overnemen tot Weert,
– of er zal Belgische elektrificatie gemaakt moeten worden tot in Weert, waarbij er op Station Weert een apart perron + omkoppelplaats gerealiseerd moet worden voor de Belgische trein.
Aangezien de kosten en reizigers niet overeen komen (kosten veel te duur voor die paar honderd reizigers per week en dan schat ik het nog hoog in), zal het nog zeer lang duren eer alles gerealiseerd is.
Den Haag ziet hier financieel echt geen brood in.