Het kunstwerk ‘On the shoulders of Giants’ van Job Smeets & Studio Job is geplaatst in het parkje naast het Ceres-gebouw aan de Werthaboulevard. Het zeven meter hoge bronzen beeld is een van Studio Jobs grootste werken ooit.
Met het kunstwerk wordt een ode gebracht aan een historisch voormalig rijksmonument en de industriële geschiedenis van Weert. Het kunstwerk werd feestelijk onthaald met een ‘Jobtocht’: een optocht met verschillende Weerter verenigingen die het kunstwerk symboliseert.
“Weert is een iconisch kunstwerk rijker. Een beeld met een unieke uitstraling en een van de weinige werken in de openbare ruimte van Studio Job. Met dit kunstwerk wordt een ode gebracht aan de inspanningen uit het (industriële) verleden die bijdragen aan het Weert van nu. Het beeld laat zien wie we zijn en vertelt ons over onze geschiedenis. Over de groei en bloei van Weert als centrumgemeente, waar de cabine van de historische laad- en loskraan als vurig hart van het beeld weer als vanouds uitkijkt over de Zuid-Willemsvaart.”
Wethouder Suzanne Winters
Kunstwerk ‘On the shoulders of Giants’
Aan de Zuid-Willemsvaart lag in Weert tientallen jaren een groot complex van de Coöperatie Landbouwbelang Limburg. Tegen de gevel stond een enorme, beeldbepalende ijzeren kraanconstructie waarmee de schepen in het kanaal geladen en gelost konden worden. Het kunstwerk gebruikt de originele cabine van deze laad- en loskraan. De kraancabine was ooit de ‘ziel’ van de industriële constructie en vormt nu het hart van het kunstwerk. Deze is omwikkeld met bronzen rozen en gedragen op de schouders van vier historische en herkenbare figuren voor Weert: de arbeider, de carnavalsprins, de Franciscaan en Philips de Montmorency, graaf van Horne. Met het gebruik van visuele details wordt dit kernelement uit een voormalig industrieel monument bekroond met een klok die terug loopt maar toch vooruit in de tijd; een ode aan de inspanningen uit het verleden die bijdragen aan het heden. De toekomst van Weert wordt gedragen op de ruggengraat van het industriële verleden en haar rijke historie. Het monumentale kunstwerk maakt deel uit van een Weert-drieluik dat voormalig Weertenaar Job Smeets in 2022 afrondt (de overige zijn Museum W en Boostenzalen).
Het kunstwerk is geplaatst in het nieuwe parkje gelegen tussen de appartementencomplexen Ceres, Anna en Demeter en staat te midden van bloeiende rozen.
Herontwikkeling gebied
In het gebied aan de Werthaboulevard is de gemeente samen met Bouwbedrijven Jongen bezig met de realisatie van 207 woningen. Sinds 2018 is gestart met de realisatie van deze woningen. Inmiddels zijn de meeste woningen bewoond.
“In de herontwikkeling vonden we het belangrijk om de herinnering aan de industriële geschiedenis van het gebied levend te houden. Daarom is in de plannen de mouttoren bewaard gebleven en is de bestuurscabine van de monumentale kraan van het Landbouwbelang gebruikt voor het kunstwerk.”
Wethouder Wendy van Eijk
Het wordt hoogste tijd dat de Weerternaren zich eens massaal samendoen en gaan protesteren tegen dit wanbeleid van de gemeente Weert. Zolang men niets doet of onderneemt doen zij wat zij willen!!
Misschien een idee om dat gehele Smeets Budget eens bij elkaar te tellen. Niets is eeuwig en datzelfde budget. Het schijnt er toch te zijn om te zetten in burger participatie en Weerter experience beleving.
Om hoeveel viel Heijmans ook alweer?
Je kunt het wel denken, tussen geraamd en de werkelijkheid zit de Gemeente Weert die toch geld teveel heeft, de burger kun je makkelijk plukken dus strooi maar rond met de poet!!
Die betonnen vijver met die disco LED verlichting op Kampershoek 2.0 kostte iets van 4 ton. En voor schoolzwemmen was geen geld meer, maar wel voor onzinnige projecten.
Kun je denken, bij de gemeente Weert hebben ze allemaal boter op hun hoofd
Voor normale zaken heeft men geen geld, maar voor rare projecten loopt de kraan leeg!!
Geen gouden koets maar een gouden volk las ik ergens tijdens het FB scrollen. Toen ging ik eigenlijk best om.
Dit “ kunstwerk” zou beter passen in de Efteling…dan op de Werthaboulevard…
Nu was ik in mijn teleurstelling vergeten dat wethouder Suzanne Winters ook nog een bijdrage leverde.
Gezien haar portefeuille als wethouder ga ik die dus ook nooit meer serieus nemen, wat een complete afgang.
Haar achternaam doet zijn daarentegen wel weer eer aan want het worden nog koude winters voor de Weertenaren of zij daar van wakker ligt, ik vrees van niet.
Gemeenschapsgeld verkwisten is niet hetzelfde als gemeenschapsgeld besteden.
Hopelijk is dit de laatste keer dat er gemeenschap geld word verspilt aan deze kraan.
Ik ben best wel een liefhebber van moderne kunst.
Er bestaat een programma tussen kunst en kitsch
Dit werk ligt er niet tussen.
Als ik een koop woning zou hebben rondom het plein , dan zou ik bij de gemeente meteen een verzoek tot planschade indienen
Zo een kitsch als dit ziet men nooit, een kraan met een klok er bovenop en rozen met stelen aan de zijkant en dan gedragen door 4 onnozelen, hoe kun je het in je harsens halen om iets zo te verfromfraaien!!!
Inderdaad, zo heb je gelijk met het geschrevene, hoelang wij ook nog discusieren, veranderen doet er niets meer en de prul blijft staan, helaas..
Het ziet er net uit als zo een speeldoos met een draaiend poppetje erop die men vaak in die kitsch-winkels kon kopen. (misschien heeft het wel als voorbeeld gediend).
Zouden al die mensen betaald zijn om te komen kijken ?
Er is met dit stuk schroot al zoveel geld verbrast, dat het zomaar zou kunnen.
” een ode aan industriëel Weert, iconisch kunstwerk, unieke uitstraling, het beeld laat zien wie wij zijn ”
Dat laatste klopt bijna, het zou anders moeten luiden ” het laat zien wat zij zijn” en dat is groot geld verspillers aan complete onzin en inderdaad is die Job Smeets met zijn vaag verleden cq niet binding met Weert de enige die wat te lachen heeft met zijn kermisatractie en de rekening.
Onze wethouder Wendy van Eijck die speelt weer eens mooi weer, ook een gave natuurlijk.
Goed betaald en spelen met geld van anderen, mooie wethouder!!
Iconisch kunstwerk met een unieke uitstraling, hoe krijg je de woorden gevonden voor deze onogende hoop metaalkitsch.
Ja, het is maar wat je mooi vindt, voor mij is het weggegooid geld!!
En wat het gekost heeft kan men beter niet weten, anders zakt gegarandeerd je broek af.
Woorden schieten te kort……WAAT UNNE KITSCH!!!!
God weet wat dit grapje weer heeft gekost….
Maar beter dat men dat nog niet weet.