Door de tentoonstelling ‘Forever Endeavour’ van Job Smeets in Museum W en het nieuwe kunstwerk ‘On the Shoulders of Giants’ in de buitenruimte van Weert heeft het museum besloten om een kunstwerk van Studio Job aan te kopen voor de collectie. Het gaat om “The Count of Horn”, een recent werk dat dit jaar (2022) is gemaakt.
In de collectie van het museum is hierdoor permanent een beeld van Studio Job/Job Smeets te zien. Job Smeets werkt als kunstenaar/designer op internationaal niveau en heeft een duidelijke relatie met Weert.
Hoofd van Philips, graaf van Horn
Het bronzen hoofd met licht achter de handbeschilderde glazen ogen verbeeldt Philips van Montmorency.
De graaf van Horn, krijgsheer en staatsman in de Habsburgse Nederlanden gedurende de aanloop tot de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648). Als heer van Weert bewoonde hij, samen met zijn vrouw Walburgis van de Nieuwenaar en zijn moeder Anna van Egmond, het 15e eeuwse kasteel van Weert. Op 5 juni 1568 werd hij, op bevel van Koning Philips II van Spanje, samen met graaf van Egmond onthoofd op de Grote Markt te Brussel.
Philips van Montmorency is een belangrijk figuur in de geschiedenis van Weert en de Nederlanden. Vandaar ook dat Job Smeets hem laat figureren als een van de vier dragers in het beeld ‘On the Shoulders of Giants’, dat Studio Job in opdracht van de gemeente Weert realiseerde als herinnering aan de industrialisatie van Weert langs de Zuid Willemsvaart.
The Count of Horn: Jobs vertaling van een Weerter Held
Het beeld is gebaseerd op het hoofd van Philips, een van de vier draagbeelden van het grote kunstwerk aan de Werthaboulevard in Weert. Het is een tweede gietsel dat helemaal glad is gepolijst en functioneert als lamp. Het werk was in de expositie te zien en werd eerder al tijdelijk uitgeleend aan de Paterskerk.
Het is een prachtige aankoop voor Museum W, die het verhaal van Philips van Montmorency in de collectie versterkt en aanhaakt bij het thema Macht en het thema Helden.
Door de aankoop ontstaat er een blijvende link tussen Job Smeets, het monument “On the Shoulders of Giants” in Weert en Museum W en haar collectie.
Wat heeft het gekost? Dat vind ik niet terug hier.
Als gegeven dat er in geheel Nederland een volksopstand cq oorlog uitbrak die in zijn geheel maar liefst 80 jaar duurde. Vind ik deze eerste dominosteen in een reeks van nationaal historisch tekenende gebeurtenissen toch al onderdrukt door een tunnel focus op de uiterlijke beeldvorming
Wat de “duidelijke relatie” en de “blijvende link” van Smeets met Weert is blijft voor mij niet duidelijk en bovenal twijfelachtig. Wat zijn internationale niveau is evenmin. Wat voor mij wel duidelijk is is dat geld over de balk gooien in de Weerterraad b&w op het lijf is geschreven en daar twijfel ik niet aan. Smeets bloeit en de Weertenaar bloedt op regionaal niveau. Wie boeit dat!!!!!
Het gezegde ….. Zo arm als Job….. kan ook in de klikko, een goedkope gewone plastic groene zonder blingbling
Indien die gemeente zo door gaat met geld verkwisten dan zijn de Weerternaren op het laatst zo ARM ALS JOB
Nee toch, hoe halen ze het in hun hoofd. Een blingbling kop als ledlamp. Kunst noemen ze dat.
De hele Weerter historie wordt verkitscht onder goedkeuring vd gemeente Weert.
Zo’n kop hebben ze waarschijnlijk ook bij Coenen-saes, blokker, hema of de Action
Dat die Smeets banden heeft met Weert is toch geen argument voor geldsmijterij. Nee hoor , die vult zijn zakken en is meteen vergeten waar Weert überhaupt ligt. Geen blijvende link maar en missing link.
…..en dan hebben ze in de raad over lastenverlichting…… Schaamteloos!!!!!
Ze hebben nog steeds boter op hun hoofd en schijt aan de bevolking, eenmaal gekozen en ze doen wat ze willen, strooien-verkwanselen en de dikke Nek laten zien daar zijn ze goed in. Volgens mij zal dit nooit veranderen.