Te hard rijden is nog steeds één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Het risico op een verkeersongeval moet omlaag en daarvoor moet het aantal bestuurders dat zich aan de snelheidslimiet houdt omhoog. Handhaving is één van de middelen om dit doel te bereiken. Vanaf dinsdag 8 november zet het OM de nieuwe flexflitser in, waarmee straks op meer dan 150 locaties in heel Nederland 24/7 gehandhaafd kan worden op de maximumsnelheid.
Ernstige gevolgen
Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op ongevallen en hoe groter de kans op een ernstige afloop van die ongevallen. Dat geldt nog in grotere mate als het gaat om een botsing tussen gemotoriseerde voertuigen en kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en (brom)fietsers. Verkeersofficier Achilles Damen ziet dat ook regelmatig in zijn werk: ‘Bestuurders die even te hard rijden, en dan een voetganger of fietser aanrijden met ernstige gevolgen. Het zijn vreselijke zaken, die niemand gewild heeft en makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Zelfs kleine overtredingen kunnen grote gevolgen hebben.’
Succesvolle pilots
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is het terugdringen van te hard rijden dan ook één van de prioriteiten. Het doel is: significant minder verkeersslachtoffers door snelheid in 2030. Het terugdringen van risico’s in het verkeer staat hierbij centraal. Handhaving is één van de middelen die hiervoor ingezet kunnen worden. Naast de vaste flitsers en de mobiele radar, die de politie voor korte tijd in kan zetten, heeft het OM succesvolle pilots gedaan met een verplaatsbare flitspaal: de flexflitser. Vanaf 8 november wordt de flexflitser ingezet door heel Nederland.
Flexflitser: flexibel en duurzaam
De flexflitser handhaaft 24 uur per dag op de maximumsnelheid. De flexflitser is een flexibele vorm van snelheidshandhaving: de flitser staat ongeveer twee maanden op dezelfde plek en wordt daarna verplaatst. Zo kan op veel verschillende locaties gehandhaafd worden, en worden bestuurders bewuster van hun snelheid en rijgedrag. Later wordt de flexflitser weer op dezelfde plek teruggeplaatst, zodat bestuurders geprikkeld worden om duurzaam hun rijgedrag aan te passen. De flexflitser kan ook goed ingezet worden bij wegwerkzaamheden, waar tijdelijk een aangepaste maximumsnelheid geldt. De flitser kan twee maanden lang werken op de accu’s in de base-unit, dus er is geen stroomvoorziening voor nodig.
50 flexflitsers
De eerste flexflitser wordt dinsdagochtend 8 november geplaatst aan de Provincialeweg in Hoorn. Na Hoorn volgen die week nog twee locaties: 9 november Bergen op Zoom en 14 november Amsterdam. De week erna krijgen Venlo en Soest een flexflitser. In 2022 worden in totaal twintig flexflitsers ingezet, in 2023 volgen er nog dertig. Hiermee wil het OM voorlopig op 150 verschillende locaties handhaven op de snelheidslimiet. De locaties worden geselecteerd op basis van overtredingscijfers, risico’s zoals kruisend verkeer, en het aantal ongevallen.
Flexflitser in Weert?
Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.
Waneer je iemand erop attendeert is je moeder een K….H…. !
Netjes he ?
Wat meer snelheidsinformatieborden plaatsen met een ingebouwde radar die de
gemeten snelheid real-time weergeeft (smiley) op het snelheidsdisplay. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer automobilisten gewezen worden op de gereden snelheid dit een positief effect heeft op de
verkeersveiligheid. Het hoeft niet altijd geld te kosten om mensen bewust te maken van de verkeersveiligheid.
Attent maken zal zeker bij veel chauffeurs de snelheid doen dalen.
Er is ook een categorie die daar sch… aan heeft.
Een grotere pakkans zal dan helpen.
Boetes verhogen heeft weinig zijn, de Nederlandse boetes behoren al tot de hoogste van Europa
Dus veelvuldig attent maken en veelvuldig boetes kunnen een oplossing zijn
Limburglaan is een scheurbaan geworden ……
Is bijna altijd al zo geweest.
Maaslandlaan ook
sounds like netflixer..
Als je iets wilt doen m.b.t. de ergernis bij mensen als het gaat om te hard rijden is zo’n flexflitser mogelijk een goede oplossing. Maar dan moet je die flitser wel in de (30km) wijken inzetten.
De meeste automobilisten lappen de 30 KM. ongewild aan hun laars, probeer zelf maar eens lang of kortdurig deze snelheid aan te houden, het zal de meeste niet lukken.
In de Kerkstraat in Weert word zo gruwelijk hard gereden. NIET NORMAAL !!!
Idem in de Sint Jozeflaan .
Ben zelf van Keent afkomstig en weet niet beter, altijd al zo geweest.