Net zoals op verharde wegen, kan ook op waterwegen iets niet helemaal lekker gaan. Vanochtend ging het niet zo lekker op de Zuid-Willemsvaart bij Weert.
Het lukte een binnenvaartschip niet om zelfstandig aan te leggen bij de kade van de graanverwerker Limagrain. De bedoeling was om graan te lossen, maar het schip dreef steeds van de kade af. Op ten duur lag het schip overdwars in het kanaal.
Niet dat er momenteel veel scheepvaartverkeer gehinderd wordt, want Sluis 16 is buiten bedrijf vanwege onderhoud. Maar zonder graan, geen voeding. Dus moest er een hulpmiddel aan te pas komen.
Er werd een duwboot ingezet om het binnenvaartschip aan de kade te krijgen. Met wat duw- en trekwerk lukte het uiteindelijk om alles veilig en wel aan de kade te krijgen. Er kon daarna direct begonnen worden met lossen.
De duwoperatie leverde voor Weert een niet alledaags beeld op. We konden een graantje meepikken van de imposante werkzaamheden. Dus voor de liefhebbers wat (bewegende) beelden.
Bekijk een video: https://youtu.be/XRwJkWXKYeQ
Het voorschip is leeg en er staat een behoorlijke wind. Tijdens het lossen kan je het schip niet strak vastleggen. Nu ging die zijn eigen weg.
Hulpvraag was nodig en zo kwam alles weer goed.
Het schip had problemen met de motor en is nadat het gelost was door de duwboot naar de haven in Maasbracht gebracht.
Ge kunt vare of ge kunt ut neet. Errigus in ut scheep is dur iets neet good.
Je kan begrijpend lezen of je kan het niet. Ergens in het hoofdje is er iets niet goed.