Het is verleidelijk, maar ook gevaarlijk, duur, slecht voor het milieu, vervelend voor buurtbewoners en levert je in werkelijkheid weinig op: te hard rijden. Vandaag is dé dag om stil te staan bij het belang je te houden aan de maximumsnelheid.
Dag van de Maximumsnelheid
Het is namelijk de Dag van de Maximumsnelheid. Een dag waarop veel mensen wellicht met heimwee terugdenken aan drie jaar geleden: toen je overdag nog gewoon 120 km/uur mocht rijden op de snelweg. Het was en is voor velen wennen om het gaspedaal wat minder hard in te trappen.
Dat geldt ook voor bestuurders op de Eindhovenseweg, die daar sinds een paar jaar nog maar 80 km/uur mogen rijden, in plaats van de eerder gebruikelijke 100 km/uur.
Voordelen van minder hard rijden
Hoe harder, hoe sneller je op de plek van bestemming bent – dat is voor de meeste mensen de gedachte achter het flink intrappen van het gaspedaal. Maar maken die paar kilometer per uur nu echt zo’n verschil? Op korte afstanden gaat het om seconden, op langere afstanden hoogstens om minuten.
Wat veiligheid betreft maken die paar kilometer per uur echter wél een groot verschil. De stopafstand, de totale afstand die je nodig hebt om bij een noodstop tot complete stilstand te komen, verdubbelt bij een snelheid van 50 km/uur ten opzichte van een snelheid van 30 km/uur. Hoe harder je rijdt, hoe groter die afstand wordt en hoe meer impact een eventuele botsing dus heeft. Boven de 100 km/uur geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt.
Naast minder ernstige ongevallen zijn er nog meer voordelen van langzamer rijden. Zo verbruik je volgens Milieu Centraal zo’ n 10 procent minder brandstof wanneer je 100 km/uur rijdt in plaats van 120 km/uur. Met de huidige brandstofprijzen, is dat toch mooi meegenomen! En dat geldt ook voor de energieprijzen: elektrische auto’s komen met een snelheid van 100 km/uur verder dan met een snelheid van 120 km/uur.
Minder files
Tel daarbij op dat je met lagere snelheden minder in de file staat en aan het eind van de streep kom je veiliger, goedkoper en comfortabeler op je plek van bestemming.
Doordat bestuurders bij lagere snelheden een kortere volgtijd kunnen aanhouden gaan er immers meer voertuigen over een rijstrook en wordt de doorstroming bevorderd. Dat komt ook doordat er minder verschillen zitten tussen snelheden van verschillende voertuigen zoals personenauto’s en vrachtwagens. Die grote verschillen verhoogden in het verleden de kans op ongelukken, die met hogere snelheid bovendien meer impact hadden en daarmee ook weer direct voor meer files zorgden. Win-win-win dus, zou je denken.
Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.
Verkeersregels zijn er niet voor niets ook al ontgaat het sommige of veel weggebruikers wat het nut is omdat ze van hun eigen beleving uitgaan. En daar vloeit a sociaal wegedrag en kuddegedrag uit voort en onterrechte verontwaardiging.
Strenge politie controle, flitspalen, ik vind het prima en de boetes mogen van mij ook verviervoudigd.
Je valt ook in slaap als je langzamer rijdt, je wordt moe als je te langzaam rijdt waardoor je concentratievermogen achteruit gaat! Wat een dom advertisement van MilieuCentraal of die andere malloten van VVN.
Wat te denken van het stuk Eindhovenseweg waar je slechts 50 mag, nadat je Weert bent binnen gereden. Als je ziet wat daar om je heen komt vliegen als je daar 50 km/u rijdt, dan schaam je je als je daar zo ‘langzaam’ rijdt.
Klopt, maar het nut van daar maar 50 mogen snap ik ook niet helemaal als ik eerlijk ben.
Ik ben geen hardrijder, maar een kilometertje of 5 te hard doe ik wel, maar dat stuk snap ik echt niet..
Geluidhinder en veiligheid bij de voetgangersoversteekplaats is o.a. de reden om hier 50 aan te houden. Dat er asocialen zijn die hier tegen de honderd rijden kun je voorkomen door er drempels neer te leggen maar dat is voor het geluid ook niet optimaal.
Ik woon naast de ringbaan, waar je 70 mag, en de geluidshinder is echt minimaal al dan niet verwaarloosbaar. Ik zeg niet, laat die mensen er met 100 doorheen jekkeren, maar 70 kan daar ook wel. En wat betreft de voetgangersplaats, op de ringbaan zijn die ook, weliswaar voor de rotonde dus je moet al langzamer, maar als ik het me goed herinner is de oversteek op de Eindhovenseweg ook net voor of na de stoplichten, dus dat moet het probleem ook niet zijn.
Dus de geluidschermen/wallen kunnen overal weggehaald worden evenals de flitspalen bij de laarderweg/ringbaan?
Dit vind ik een negatieve gedachte of opmerking.
Dit was een reactie op Weertena@r die zegt dat hij op enkele meters en zonder geluidscherm/wal van de randweg woont, want hij vergelijkt zijn situatie met die van de Eindhovenseweg/Hushoverweg.
Oke, daar kan ik op zo een manier inkomen, volledig met je eens.
Ik zeg niet dat die geluidswallen weg moeten, dat is ook niet de discussie. Ik woon langs de ringbaan, aan de kant van de Thornstraat, waar inderdaad geen geluidsscherm is en ik heb geen last van het geluid. Ik weet niet wat de situatie Eindhovenseweg gaat doen zou je daar werkelijk 70 mogen, ik zeg alleen dat ik me kan voorstel dat het dan daar ook allemaal reuze mee moet vallen.
Zie niet wat nou het nut is van mijn woorden volledig uit verband trekken. Ik zei dat het voor mijn situatie minimaal dan niet verwaarloosbaar is, zie niet in hoe je dat op kan vatten als “dus de geluidswallen etc. kunnen overal weggehaald worden” en zie al helemaal niet wat dat met flitspalen te maken heeft.
Jij zegt dat er geen geluidsoverlast is bij 70 kmh en daar concludeer ik uit dat jij vindt dat er geen geluidwerende maatregelen nodig zijn. Hetzelfde geldt voor flitspalen bij de Laarderweg waar ook verkeerslichten staan.
Dat is een conclusie van lik me vestje, vooral nadat ik je al heb uitgelegd dat ik niet van mening ben dat die geluids-maatregelen wegmoeten en al helemaal nadat ik je verteld heb dat ik helemaal niks over flitspalen gezegd heb. Je bent gewoon aan ’t stoken zonder reden en trekt conclusie op basis van mijn woorden die je alvorens eerst hebt verdraaid.
Vanuit de richting van Eindhoven net na de stoplichten en wonende op Boshoven tussen afslag laar en de rotonde, hoort men ook bijna niets, wanneer men op de aangegeven snelheid rijdt.