Op vrijdag 17 maart 2023 is het officiële startschot gegeven voor het project Hoogwaardige Fietsroute Weert – Nederweert. Deze route loopt grofweg tussen de Biesterbrug in Weert, langs de Helmondseweg, onder de A2 door richting het industrieterrein in Nederweert. Uiteindelijk stopt dit project ter hoogte van de N275 / N266. Hier gaat de route verder via een toekomstige fietstunnel. Deze tunnel wordt aangelegd als onderdeel van het project Verbeteren Verbinding N266 – N275. Ook wordt een drinkwatertransportleiding aangelegd tussen Pompstation Ospel en Weert.
Overeenkomsten ondertekend
De afspraken, taken en verantwoordelijkheden bij zulke grote projecten worden vaak vastgelegd in overeenkomsten. Zo ook voor dit project. Vrijdag 17 maart werden twee overeenkomsten ondertekend. Het gaat om de Samenwerkingsovereenkomst Hoogwaardige Fietsroute Weert – Nederweert en de Realisatieovereenkomst Aanleg drinkwatertransportleiding (fase West) in combinatie met een gedeelte van de Hoogwaardige fietsroute Weert – Nederweert
De eerste werd ondertekend door wethouders Franssen (Nederweert) en Steinbach (Weert). Beide wethouders ondertekenden ook de tweede overeenkomst, samen met waarnemend directeur van WML (Waterleidingmaatschappij Limburg) Martijn Groenendijk.
Wat maakt deze fietsverbinding zo bijzonder?
“Breed, veilig, goed verlicht, mét voorrang, dus zonder stops van Nederweert naar Weert en/of omgekeerd fietsen. Die ambitie willen we realiseren met deze fietsverbinding. Een fietspad van vier meter breed, waar fietsers voorrang hebben en veiligheid voorop staat. Weert en Nederweert werken samen om deze fietsverbinding te verbeteren en verkeersveiliger te maken,” aldus wethouder Jorik Franssen van Nederweert.
Investeren in fietsmobiliteit
“Door de redelijk korte afstand tussen beide gemeentes gebruiken nu al veel werknemers, scholieren, consumenten en recreanten voor hun dagelijkse verplaatsing de fiets. Ook het station in Weert ligt voor de inwoners van de gemeente Nederweert op fietsafstand. Daarom is investeren in deze fietsverbinding voor beide gemeentes belangrijk”, vult wethouder Lizbeth Steinbach van Weert aan.
Verschillende fases in het project
Het ontwerpen van de route, en de aanleg ervan gebeurt in verschillende stappen. Op het kaartje hieronder zijn de verschillende delen met een kleur aangegeven.
Fase blauw en geel
Een gedeelte van het project (blauw en geel) voeren we uit met de aanleg van de drinkwatertransportleiding van Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). De aanbesteding voor dit gedeelte heeft al plaatsgevonden. Hurkmans B.V. uit Someren gaat de waterleiding en fietspad ontwerpen en aanleggen. Het ontwerpproces van dit gedeelte start binnen enkele weken. Verwacht wordt dat voor de zomer de eerste informatiebijeenkomsten worden gehouden voor belanghebbenden.
Fase groen en rood
Het ontwerp van de groene en rode wegvakken wordt door een adviesbureau uitgewerkt. De aanbesteding voor het adviesbureau start op korte termijn. De ontwerpfase voor deze delen start medio 2023. In de tweede helft van 2023 vindt ook voor dit deelproject een informatiebijeenkomst plaats.
Fase paars
Het paarse wegvak maakt tevens deel uit van het project N266 – N275 Nederweert. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de gemeente Nederweert.
Provinciale bijdrage
Het traject van 4 kilometer tussen Nederweert en Weert is onderdeel van het landelijke doorfietsroutenetwerk zoals dat eerder met Provinciale staten is afgesproken in het programma Focus op Fiets. In 2022 ontving het project een provinciale bijdrage van ruim 3 miljoen euro.
Meerdere doelen
Met goede fietsverbindingen worden meerdere doelen bereikt. Denk aan het verbeteren van de bereikbaarheid, veiliger verkeer en schoner vervoer van personen. Fietsen is ook gezonder en belangrijk voor het toerisme en recreatie.