Tijdens de behandeling van het Mobiliteitsplan Weert 2030 is door de gemeenteraad van Weert een motie aangenomen om een verkeersveilige situatie te bewerkstelligen bij het kruispunt Johan Willem Frisolaan/Ringbaan-Zuid.
Het college van burgemeester en wethouders heeft recent ingestemd met de projectopdracht “Realiseren van een verkeersveilige oversteek voor langzaam verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de Ringbaan-Zuid”. Dit voorstel, dat binnen het kader van het Mobiliteitsplan Weert 2030 valt, zal aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Knelpunten
Het rapport “Inventarisatie knelpunten Ringbanenstelsel 2017” wees op specifieke locaties waar verbeteringen noodzakelijk zijn met betrekking tot de doorstroming, veiligheid en oversteekbaarheid. Eén van deze locaties is de oversteek bij de Johan Willem Frisolaan, evenals het kruispunt Ringbaan-Zuid – Maaseikerweg.
Verkeersveiligheid en doorstroming
Het beoogde effect van dit project is het creëren van een verkeersveilige oversteek voor fietsers en voetgangers op de Ringbaan-Zuid, evenals het verbeteren van de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast wil de gemeente de verbinding met de groene zone versterken en een veiligere route bieden voor langzaam verkeer tussen de stedelijke omgeving en het buitengebied en de dorpen.
Momenteel vinden op de Ringbaan-Zuid oversteken van langzaam verkeer plaats bij de aansluiting Johan Willem Frisolaan en de St. Jozefslaan. Deze oversteken zijn echter niet verkeersveilig en hebben in het verleden al geleid tot ongevallen. Daarom pleit het voorstel voor één of meerdere verkeersveilige oversteekvoorzieningen op de Ringbaan-Zuid.
Twee principescenario’s
Het is wenselijk om te onderzoeken op welke wijze en op welke locatie het langzame verkeer de Ringbaan-Zuid kan oversteken, met het oog op de verkeersveiligheid. Twee principescenario’s zullen worden uitgewerkt: een ongelijkvloerse oplossing en een gelijkwaardige oplossing. Daarnaast zal worden gekeken of alle huidige oversteekvoorzieningen op de Ringbaan-Zuid noodzakelijk zijn voor de toekomstige verkeersdruk. Het onderzoek moet geen nadelige gevolgen hebben voor andere wegen en kruispunten.
Geld voor voorbereiding
Om deze uitdagingen integraal aan te pakken, is een voorbereidingskrediet van € 100.000,- nodig. Met dit krediet zal een projectleider aan de slag gaan om verschillende scenario’s en varianten te ontwikkelen die bijdragen aan verkeersveilige oversteken voor langzaam verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de Ringbaan Zuid.
Het voorstel zal nu ter overweging worden voorgelegd aan de gemeenteraad, die uiteindelijk zal beslissen over de verdere uitvoering van het project.
Planning
- Behandeling voorbereidingskrediet in gemeenteraad: juli 2023
- Uitwerking analyse en varianten inclusief participatie september-november 2023
- Behandeling analyse en voorkeursvariant in college: december 2023
- Behandeling analyse en voorkeursvariant in gemeenteraad: februari 2024
- Opstellen ontwerp en bestekken inclusief participatie: februari-maart-april 2024
- Aanbesteding werk: juni 2024
- Start aanleg werk: eind 2024
De ringbaan is ooit bedacht voor een betere doorstroming van het verkeer.
Een kenmerk zou moeten zijn : zo min mogelijk (gelijkvloerse) kruisingen.
Dat is niet gelukt.
Zoals Wikuso al aangeeft viaducten zijn alleen theoretisch een oplossing, tunnels ook, behalve als je de ringbaan omhoog of omlaag laat gaan.
Wil je en de doorstroming en de veiligheid verbeteren, dan ben ik bang dat je het aantal kruisingen zult moeten verminderen, of de ringbaan door een tunnel moet laten gaan , met een beperkt aantal afslagen.
Ik ben bang dat 100.000 euro niet voldoende zal zijn om tot ‘ goede ‘ afwegingen te komen
Mooi dat het aangepakt gaat worden, maar ben inderdaad net zo benieuwd als Wikuso wat volgens de gemeente de “Oplossing” gaat worden.
Als we kijken naar de historie van verkeers “Oplossingen” die uitgevoerd zijn namens gemeente Weert kunnen we zeggen dat het niet echt een denderend succes geweest is over de laatste 10-15 jaar!
Zowel de doorstroming verbeteren zowel als de veiligheid van langzamere verkeersdeelnemers verbeteren houd in dat het hele wegdeel dat rechtdoor gaat “Omhoog” zou moeten, er een afrit voor de afslag komt enkel vanaf de maaseikerweg, oprijden enkel richting de rotonde bij de kerkstraat gaat, en op gelijk niveau er een fietstunnel onderdoor komt.
Maar ja… dat is mijn mening.
Ben eens benieuwd wat hier weer voor “oplossing” uit de bus komt rollen. Heb nog eens opgelet bij de oversteek Hushoverweg. Ongeveer 3x zoveel mensen die gebruik maken van de gelijkvloerse t.o.v. de fietsbrug. Bijna alle voetgangers (die hebben echt geen zin om eerst om te lopen naar de brug en dan (evt. met de rollator) de brug op te lopen en weer terug naar de Hushoverweg. En als de gemeente is ging vragen aan de bewoners daar en bij het verzorgingshuis, dan zouden ze er achter komen dat de gebruikers van die oversteek erg in hun bewegingsvrijheid worden gedupeerd als die weg gaat