Bij de gemeente Weert is een principeverzoek ingediend voor de herinrichting van de locatie Scheepsbouwkade 20-22. Dat is de voormalige scheepswerf tussen het terrein van de Wetron en de Zuid-Willemsvaart.
Echter is de situatie complex, zoals blijkt uit het openbaar gemaakte principeverzoek dat het bedrijf bij de gemeente Weert heeft ingediend om het omgevingsplan van de locatie te herzien.
Herinrichting
Het voornemen van de initiatiefnemer is om de gronden met de bedrijfsbestemming en de (private) gronden met een verkeersbestemming toe te voegen aan de bedrijfslocatie aan de Graafschap Hornelaan 139. Deze gronden zullen hoofdzakelijk gebruikt worden als parkeerterrein voor vrachtwagens en trailers. Daarnaast zal er aan de westzijde een loods van ongeveer 1000 m2 worden gebouwd voor onderhouds- en kleine reparatiewerkzaamheden aan vrachtwagens. De locatie zal uitsluitend bereikbaar zijn via de Graafschap Hornelaan.
Om dit voornemen waar te kunnen maken ligt er een plan om een nieuwe weg aan te leggen langs het kanaal, ter vervanging van de bestaande weg. Hiervoor wordt de hellingbaan in de inham verwijderd, wordt de inham afgedamd en wordt het terrein gelijk gemaakt. Dit gebied is eigendom van de overheid. Als het om organisatorische of financiële redenen niet mogelijk is, wordt de weg op het aangekochte perceel gepland, om de inham heen.
Hoe dan ook zullen de percelen van de Scheepsbouwkade 20-22 opnieuw ingericht moeten worden. De woningen op deze percelen worden opgeknapt en gemoderniseerd. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn, wordt er overwogen om nieuwe huizen te bouwen.
Wijziging omgevingsplan
Het plan is om de locatie Scheepsbouwkade 20-22 te herinrichten, waarbij de Scheepsbouwkade voor een deel verlegd wordt en de tuinen van de woningen aan de Scheepsbouwkade 20 en 21 uitgebreid worden. Hiertoe dient het omgevingsplan van de locatie gewijzigd te worden.
De locatie krijgt daarmee een nieuwe functie: deze wordt toegevoegd aan het bedrijventerrein Doolhof – Leuken. Dit past bij het streven van de gemeente om potentiële ruimte binnen de bestaande bedrijventerreinen te benutten.
Omdat tegelijkertijd de woonbestemmingen verruimd worden, sluiten de plannen ook aan bij het beleid om het woonklimaat te verbeteren. Te meer omdat hierin ook rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid van de openbare weg, evenals de woningen aan de Scheepsbouwkade 17 tot en met 19.
Ondanks enkele kanttekeningen en aandachtspunten heeft het college van B&W op 27 juni dan ook ingestemd met het principeverzoek. Dat betekent dat het transportbedrijf tot 1 april 2024 de tijd heeft om de benodigde stukken aan te leveren voor het wijzigen van het omgevingsplan.
Wat gebeurt er met de hijskraan?
Op de voormalige scheepswerf staat nog een hijskraan van Richier-Weitz. In de gemeentelijke documentatie staat dat de kraan tot 1 januari 2024 om niet ter beschikking gesteld aan het bestuur van NedSEK met als doel de kraan naar een locatie elders te verplaatsen.
Bekijk de tekening van de mogelijk toekomstige situatie: https://iwdg.nl/3pYHdLx (PDF)
Misschien is het mogelijk de kraan een jaar of 20 te stallen. Betaald natuurlijk. Daarna kan er een kunstenaar mee aan de gang.
En dan zo een frut kunstenaar krijgen als die van de kraan aan het kanaal nabij de meelfabriek, nee dank je wel.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat het niet binnen het bestaande industrieterrein ligt. Daarbij is het, als er toch iets mee gedaan moet worden, een mooie locatie voor sociale woningbouw. Maar aangezien we nog steeds VVD en co in Weert aan de macht hebben en het geen “gewone” burger is die iets vraagt zal het zeker doorgaan. En die kraan? Ik kan me nog goed terug halen hoe het allemaal ging met de kraan van de meelfabriek en de ongelooflijke smoes dat plotseling de radar van de schepen er door verstoord zou worden.