Tijdens de raadsvergadering van 12 juli heeft de gemeenteraad de projectopdracht ‘Realiseren van een verkeersveilige oversteek voor langzaam verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de Ringbaan-Zuid’ aanvaard. Er wordt een voorbereidingskrediet van € 100.000,- beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van deze projectopdracht.
Het college van burgemeester en wethouders stemde in juni al in met de projectopdracht. Hierna werd het voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad, die daar tijdens de raadsvergadering van woensdag 12 juni mee instemde.
Uitwerking principescenario’s
Doel van het voorstel is het creëren van een verkeersveilige oversteekvoorziening van de Ringbaan-Zuid voor fietsers en voetgangers en het verbeteren van de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer.
Momenteel is het voor fietsers en voetgangers op relatief korte afstand op meerdere locaties mogelijk om de Ringbaan-Zuid over te steken, namelijk vanaf de Johan Willem Frisolaan en de Sint Jozefslaan. Deze oversteken zijn echter niet verkeersveilig te noemen, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan die helaas ook al tot ongevallen hebben geleid. Met het oog op de verkeersveiligheid is het dan ook wenselijk om te onderzoeken op welke wijze en welke locatie langzaam verkeer de Ringbaan-Zuid het beste kan oversteken. Hierbij worden twee principescenario’s nader uitgewerkt: een ongelijkvloerse oplossing zoals een fietsbrug of tunnel en een gelijkwaardige oplossing zoals een gefaseerde oversteek, rotonde of geregelde kruising met een verkeersregelinstallatie. Ook de aanleg van een fietspad dat parallel gelegen is aan de Ringbaan-Zuid behoort tot de mogelijkheden.
Voorbereidingskrediet
Om integraal naar de oversteekmogelijkheden op de Ringbaan-Zuid te kijken is een voorbereidingskrediet nodig. Met dit krediet kan een projectleider aan de slag met de uitwerking van de scenario’s voor verkeersveilige oversteken voor langzaam verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de Ringbaan-Zuid.
De gemeente Weert heeft een bijdrage van het Rijk toegekend gekregen voor ‘mobiliteitsmaatregelen voor de versnelling van de woningbouw’ in de Gebiedsvisie Keent & Moesel. De totale bijdrage is € 2.235.000,-. De inzet van een deel van deze bijdrage wordt meegenomen bij het definitieve kredietvoorstel, waarbij het uitgangspunt is dat 50% van de totale investering (bouwkosten) op basis van cofinanciering wordt opgenomen.
Planning en uitvoering
Nu de gemeenteraad het voorstel heeft aanvaard, kan met het voorbereidingskrediet een projectleider worden aangesteld. Samen met een projectteam worden vervolgens de verschillende varianten voor verkeersveilige oversteken uitgewerkt en voorzien van een globale raming. De voorkeursvariant wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. De globale planning ziet er nu als volgt uit:
- Uitwerking analyse en varianten inclusief participatie september-november 2023
- Behandeling analyse en voorkeursvariant in college: december 2023
- Behandeling analyse en voorkeursvariant in gemeenteraad: februari 2024
- Opstellen ontwerp en bestekken inclusief participatie: februari-maart-april 2024
- Aanbesteding werk: juni 2024
- Start aanleg werk: eind 2024
Ik ga er vanuit dat natuurlijk rekening wordt gehouden met alle veranderingen die er de komende jaren zijn in de wijken moesel en keent. Ik ben echter, de Weerter politici kennende, bang dat dit niet het geval is.
Er wordt niet gekeken wat de beste oplossing is.
Men stuurt nu al de uitkomst.
De fietser is wederom de sjaak .
De fietser moet omhoog en omlaag , erg fijn voor onze vergrijzende bevolking.
Of de fietser mag in etappes oversteken.
Een betere oplossing is naar mijn idee de auto laten zakken en via een gracht of tunnelbuis laten gaan.
Kan de fietser zonder extra bergetappes naar de andere kant gaan.
Als je het ook doet voor auto’s dan bevorder je de doorstroming van de ringweg.
Advies: gratis en voor niets
Je bedoeld voor die vergrijzende fietser op e-bikes, die de ondersteuning van de fiets niet beheersen en daardoor bergop wellicht wel een veilige snelheid kunnen aanhouden? ?
Of die gehandicapte met een driewieler of een scootmobiel die het niet trekt of een (oudere) die te voet wil oversteken enz
Zoals in het artikel beschreven staat gaat men kijken naar wat de beste oplossing is. Jij klaagt over een vieze vaat terwijl de afwashulp de spoelbak nog niet heeft laten vollopen.
Misschien weet “schade” wel hoe het er in de Weerter politiek tegenwoordig aan toe gaat.
Uw commentaar wordt de laatste tijd ook hoe langer hoe negatiever, jammer.
Iets wat ze in Maastricht met de A2 hebben gedaan. En dat werkt prima. In Roermond hebben ze het ook geprobeerd te doen maar daar is de hele zaak een beetje verkeerd berekend waardoor het regelmatig problemen geeft. Dus als je wat dan ook doet en je wilt dat het werkt, laat het dan goed doen wat overigens niet hoeft te betekenen duur.
Een voorbereidingskrediet van € 100.000. Ben benieuwd welk bureau nu weer met ons geld weg mag lopen.