De grote leegstand van winkelpanden in het centrum van Weert is volgens wethouder Suzanne Winters “zorgelijk”. Tegelijkertijd zorgt de verhuizing van bestaande ondernemingen naar het kernwinkelgebied, volgens haar, voor een positieve bijdrage aan de aantrekkelijkheid van Weert als winkelstad.
De bezoekersaantallen aan het centrum van Weert stegen volgens de wethouder het afgelopen jaar met zo’n 20 procent. Maar wat kan er nog meer allemaal gedaan worden om de binnenstad van Weert populairder te maken bij het winkelend publiek? En wat is de rol van de gemeente daarin?
Leegstaande winkelpanden landelijk probleem
Zo’n 20 procent van alle winkels in het centrum van Weert staat momenteel leeg. Wethouder Winters: “Je ziet in heel Nederland dat de leegstand in winkelpanden, vooral in middelgrote centra, aan het stijgen is. Dat is een zorgelijk iets”. Toch ziet de wethouder een lichtpuntje. Een aantal ondernemingen verhuisden onlangs naar nieuwe winkelpanden. “Eigenlijk zijn het bestaande winkels die het heel goed doen in onze stad en daardoor een mooie verhuizing hebben kunnen maken door een groter pand te betrekken.” Kiwi Outdoor, Selected by LIS, Getano’s Candyshop en [ON]gewoon Baby & Kids verhuisden de afgelopen weken naar een nieuwe, betere locatie in de binnenstad.
Aantrekkelijke winkelstad
Deze verhuizingen zorgen niet voor een daling van de leegstand van winkelpanden, maar verhogen wel de aantrekkelijkheid van Weert als winkelstad, zo vindt wethouder Winters: “We willen als gemeente een mooi kernwinkelgebied hebben waar aaneengesloten winkels liggen. Dat is aantrekkelijk voor het publiek. Dan kun je winkel in, winkel uit”. De verhuizingen van winkels naar het centrum dragen hieraan bij, aldus de wethouder.
Winkels moeten winkels blijven
De laatste jaren worden bestaande winkelpanden nogal eens omgebouwd tot woonruimten. De leegstand neemt hierdoor af. De wethouder: “Ik snap dat dat in sommige gevallen een mooie oplossing lijkt, maar we vinden vooral in het kernwinkelgebied dat winkels ook winkels moeten blijven. Er moet in de straat altijd een mooie mix blijven van winkels, detailhandel en ambachtschap. Het liefst zie je dus dat in een binnenstad voornamelijk winkels te vinden zijn.”
In deze video legt wethouder Suzanne Winters uit waarom de verhuizing van bestaande winkels naar ‘betere’ locaties in de binnenstad volgens haar een positieve ontwikkeling is. Ook vertelt ze onder andere op welke manier de gemeente iets kan doen tegen de, in sommige gevallen, hoge huurprijzen van winkelpanden.
Bekijk de video: https://youtu.be/y4snYO5EQRo
Bekijk hieronder een fotoreportage van de heropening van onder andere Getano’s handelsonderneming op 1 september en [ON]gewoon baby & kids op 15 september:
Met de huidige huurprijzen zijn winkelpanden in het centrum ook niet te betalen voor de ondernemers. En grote ketens blijven weg want in de nabije omgeving zijn ze al gevestigd (Eindhoven/Roermond).
De (winkel) pleinen van Weert zijn kale versteende pleinen.
Heel interessant voor festiviteiten
Zeer oninteressant voor dagelijkse ‘ gezelligheid’
De keus is tot nu gemaakt om festiviteiten te faciliteren.
Deze optie is naar mijn idee niet erg interessant voor winkeliers
Die zijn meer gebaar met een ‘dagelijkse’ trek naar de binnenstad, dus een dagelijkse gezelligheid
Weert kiest voor festiviteiten
Weert vraagt zich af hoe de binnenstad aantrekkelijk te maken voor winkeliers.
Beiden opties faciliteren is tot nu toe niet gelukt
Weert interessanter maken voor bezoekers? Nou dat is niet moeilijk. Zorg dat de binnenstad gezelliger/sfeervoller wordt. Ga eens kijken in Roermond op de markt of in Maaseik. Dan weet je dat je de pleinen (Markt, Nieuwe markt, stadspark) veel gezelliger moet gaan maken. Veel meer mooie grote bomen. Fraaie ouderwetse kiosken. Horeca in het stadspark. Nu is alles in de binnenstad kaal omdat er één week in het jaar zo nodig een kermis moet staan. Op te lossen door ook het stadspark bij de kermis te betrekken. Allemaal niet moeilijk maar kennelijk al jaren een stap te ver voor de beleidsmakers. En maar zeggen dat ze het niet snappen.
Begrip en begrijpen is bij deze mensen een onbegrip.
In Roermond ken ik het wel, maar hoe groot zijn de markt en het park van Maaseik?
In Weert zijn zowel de Markt, Nieuwe Markt en het stadspark van beperkte omvang. Er is geen plek voor grote aantallen bezoekers, waardoor het veel langer duurt eerdat een investering is terugverdiend.
Eeuwig de voorkeur blijven geven aan de kermis ben ik ook moe. Ja dat is een trekpleister, ja die is gezellig, ja het levert aardig wat op. Maar Weert bestaat inderdaad 52 weken per jaar voor de eigen inwoners, slechts 1 week per jaar voor de kermisbezoekers.