Sinds het opheffen van de laatste coronamaatregelen, eind maart 2022, is de filezwaarte op de Nederlandse wegen met 19% gestegen. Op plek 9 in de file top 10 van de ochtendspits: de A2 tussen Maastricht en Eindhoven.
Met name de weg tussen Budel en de afrit Valkenswaard is een filegevoelige plek. Niet geheel toevallig ligt dit punt in Noord-Brabant, waar het aantal files met maar liefst 35% toenam. Deze provincie kent veel transiroutes en infrastructurele knelpunten, aldus ANWB Verkeersinformatie.
Op basis van de meest recente filecijfers concludeert de ANWB dat de effecten van het thuiswerkadvies en het buiten de spitsuren reizen nog maar zeer beperkt merkbaar zijn op de weg. Op vrijwel alle werkdagen nam het aantal files dit jaar toe, alleen op vrijdag niet: deze toch al vrij rustige ochtendspits is nog verder afgenomen, waardoor er nauwelijks nog sprake is van een spits.
Peiling
Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de A2 tussen Kerensheide en het vonderen WEL verbreed wordt, terwijl die niet in de File top 10 staat, maar het probleemgeval (Neder)Weert – Eindhoven is blijkbaar onmogelijk om aan te pakken.
Dan vinden er wat onderzoeken plaats, en wat proefbalonnetjes met spitsmijden, maar het enige wat we daar tot nu toe van gemerkt hebben is het eenrichtingsverkeer drama rondom Leende en Maarheeze, wat de files nog meer doet toenemen en in geval van een ongeluk Limburg compleet afsluit van Eindhoven e.o.
Ik schat voorzichtig in dat tussen Kerensheide en het Vonderen dichterbij Maastricht ligt.
En daar zit het provincie bestuur.
Tussen Weert en Eindhoven zijn het Limburgers die in Brabant in de file staan.
Ver weg bij Maastricht en minder interessant voor Den Bosch ( waarom je best doen voor Limburg)
Je vergeet even het stukje natuur wat tussen Weert en Eindhoven ligt. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Het zal niet zo simpel zijn om daar een lap asfalt bij te leggen.
Toen de provincie Brabant besloot om van leenderheide tot aan afrit Valkenswaard/leende van 2 naar 3 banen te gaan was dat zo geregeld .. precies op het stuk waar dat reepje natuur ligt …. dus waar een wil is…. komt hopelijk snel een (bredere) weg.
Ja, en omdat het bij de afrit Valkenswaard van 3 naar 2 rijbanen gaat staat er in de avondspits ALTIJD file… Extra rijbanen zijn prima zo lang er geen flessenhals op het eind wordt gecreëerd.
Precies, daarom pleit ik ook voor 2×3 tot aan Nederweert. Tegen die tijd ben je 80% van het verkeer uit eindhoven kwijt vanuit het Noorden. en de files beginnen nu vanaf Weert Noord, dus ook daarvoor geldt, als je tot nederweert 2×3 hebt zou ook dat in orde moeten komen.
Prima argument waar ik me volledig bij kan aansluiten!
De flessenhals zal plm. 7 km verder komen te liggen bij Leenderheide, zeker als de A67 ook 3-baans wordt. Hier komen dan 6 banen bij elkaar om op 3 banen verder te gaan en dan staat alles stil op de A67 en A2.
Het is ook zo tegenwoordig dat zonder flessenhals er ook snel file ontstaat op een 2-baans weg. Er hoeft maar een ‘voertuig met pech’ op de vluchtstrook te staan en alles stroopt meteen op. En vele rijders mogen nog eens op rijcursus, met name om te leren hoe je fatsoenlijke ritst, invoegt, knipperlicht gebruikt, ruimte geeft aan een ander, zodat er minder geremd hoeft te worden en er minder harmonica effecten ontstaan.
Welke stagiair heeft deze poll bedacht?