Bij de vaststelling van het Mobiliteitsplan Weert 2030, op 17 november 2021, heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college verzocht is om “maatregelen voor te bereiden die zorgen voor een grotere verkeersveiligheid op de Maaslandlaan en voor de uitvoering hiervan een voorstel aan de raad te doen.” Het betreft hier het wegvak tussen de rotonde Ringbaan-Oost en de Graafschap Hornelaan.
Om invulling te geven aan de motie is een quickscan naar de verkeersveiligheid op de Maaslandlaan uitgevoerd. Uit deze quickscan zijn een aantal, praktisch uitvoerbare, maatregelen gekomen die de verkeersveiligheid op de Maaslandlaan verbeteren. Samenvattend komt het neer op twee maatregelen: de aanleg van fietssuggestiestroken en het nemen van snelheidsremmende maatregelen.
Fietssuggestiestroken
Het gedeelte van de Maaslandlaan tussen de Ringbaan-Oost en Limburglaan is al voorzien van fietssuggestiestroken; het gedeelte tussen de Limburglaan en Graafschap Hornelaan nog niet. Geadviseerd wordt op dit wegvak fietssuggestiestroken te realiseren van minimaal 1,7 meter breed (bij voorkeur 2,0 meter), inclusief fietsmarkering op de rotonde Limburglaan-Maaslandlaan.
Door het realiseren van minimaal 1,70 brede fietssuggestiestroken heeft de fietser voldoende ruimte in het dwarsprofiel en wordt de rijbaan optisch smaller. Er is minder grijs zichtbaar en dat heeft al invloed op het gedrag van de automobilist. Belangrijk is wel dat gemotoriseerd verkeer in twee richtingen moet kunnen blijven passeren; dit kan door over de fietssuggestiestrook te rijden.
Snelheidsremmende maatregelen
Voor aanvullende snelheidsremmende maatregelen wordt een pilot uitgevoerd. Hierin wordt samen met de omgeving gekeken welke maatregel het beste functioneert en waar op het wegvak deze het efficiëntst is. Kijkend naar de aanwezigheid van de lijnbus, het comfort voor de fietser en het draagvlak in de omgeving wordt het toepassen van wegversmallingen (eventueel met voorrangsregeling) aanbevolen en als variant meegenomen in de pilot.
Financiering
Uitgaande van twee wegversmallingen en een bedrag voor verkeersborden, markering en verkeerstellingen wordt het bedrag voor de pilot begroot op € 25.000,-. Dit wordt gefinancierd uit de stelpost ‘kleine verkeersknelpunten’.
De aanleg van de fietssuggestiestroken, die begroot wordt op € 377.916,-, wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de Maaslandlaan. Hierdoor hoeft geen extra krediet beschikbaar gesteld te worden door de gemeenteraad.
Planning
De pilotfase staat gepland voor de eerste helft van 2024. Het aanbrengen van de fietssuggestiestroken wordt opgenomen in de onderhoudsplanning wegen en in 2024 uitgevoerd in combinatie met groot onderhoud van de Maaslandlaan.
Goed nieuws !
Mooi om te zien dat aangenomen moties ook uitgevoerd worden.
Een verbetering en meteen een stuk veiliger.
En weer het nodige geld, had ook in een keer gekund.
alweer groot onderhoud maaslandlaan? bestaat er maar 1 straat in weert? of is het omdat een aantal van de gemeente huis op dit stuk straat woont?
Dat onding is nog nooit een succes geweest en ik snap niet dat de gemeente zoiets heeft kunnen laten aanleggen.
Welk onding?
Waarom altijd richting negatief? Je moet er maar eens dagelijks rijden met een bus en dan om dat onding moeten rijden, dan praat je wel anders. In Weert wordt eerst uitgevoerd en dan pas gehandeld volgens mij!!
Tja, soms worden er vergissingen gemaakt. Gelukkig is de gemeente dan wel zo “sportief” om dat toe te geven en de zaak aan te passen