OBS De Graswinkel met vlag en wimpel door de onderwijsinspectie

Algemeen Uitgelicht Weert Reageer 5 min. leestijd

Middenin de Weerter wijk Graswinkel ligt de gelijknamige openbare basisschool. Een school waar een kleine 300 leerlingen met elkaar en vanuit eigenaarschap kansrijk en betekenisvol leren. De school komt al vijf jaar op rij met vlag en wimpel door de onderwijsinspectie die alle inspanningen beloont met ‘goed’. Een erkenning voor het kwalitatief goed onderwijs en de onderscheidende kracht waarmee OBS De Graswinkel zich al 35 jaar profileert. Want, dit jubileum is niet zonder slag of stoot bereikt.

Jeelo-school

OBS de Graswinkel is een Jeelo-school. Dit houdt in dat leerlingen schoolbreed (van groep 1 tot en met 8) samenwerken aan maatschappelijk relevante projecten. “Een Jeelo-school is sterk in het zorgen voor elkaar. De kinderen bewegen vrij door de school. Ze leren niet in vakken maar gaan samen aan de slag en benutten daarbij elkaars talenten. Zo leren ze leren”, aldus directeur Vivian Berden. “We werken met ontwikkelingslijnen en leerroutes op maat binnen een allesomvattende leeromgeving.”

Behoefte aan nog een openbare school

Harry Coolen luistert met een glunderende blik in zijn ogen. Exact 35 jaar geleden staat de oud-wethouder als schooldirecteur aan de wieg van de tweede openbare basisschool in de gemeente Weert. “Eind jaren ’80 wees de behoeftepeiling uit dat er, naast OBS De Uitkijktoren, behoefte was aan nog een openbare school. Dit nieuws veroorzaakte een schok in het onderwijslandschap. Gedacht werd dat we zouden bouwen voor leegstand, niet voldoende leerlingen zouden krijgen, te modern waren, enzovoort”, aldus Harry. Hij herinnert zich de rel rondom de komst van de nieuwe school goed. “Voorstanders waren verenigd in een ideaalbeeld in het belang van het kind. Het bijzonder onderwijs was toen nog wijkgericht, keek naar leerlingenaantallen. In de optiek van deze groep vormden wij dus een bedreiging.”

Desalniettemin trekt de schooldirecteur met welgeteld vier leerlingen en twee leerkrachten – Jan van Hoef (bovenbouw) en Helen Broods (onderbouw) – tijdens Weert kermis 1988 de stad in voor een schoolreisje. “Met mijn afscheid in 2006 telde de school 498 leerlingen en 40 medewerkers”, zegt Harry met gepaste trots. “Alle kinderen werden ’s ochtends aan de deur begroet. We gingen dwars in tegen de autoritaire aanpak. Die persoonlijke benadering heeft de gunfactor een enorme boost gegeven.”

Het daadwerkelijk anders doen

Harry ontpopt zich als een pionier en zet als een vastberaden ambitieuze manager de school in de markt. In mei 2003, na vijftien jaar omzwervingen, krijgt de school eindelijk een eigen gebouw. “Als je de overtuiging hebt dat het onderwijs niet altijd in het belang is van het kind – en je wil dit structureel veranderen – dan kan dat alleen als je zelf aan het stuur zit. Niet pretenderen dat het anders moet, maar het daadwerkelijk anders doen. Basisvoorwaarden daarvoor waren onder andere de persoonlijke relatie, eigenaarschap, onderzoeken en uitgaan van kwaliteiten.”

In een notendop is dat waar OBS De Graswinkel al 35 jaar voor staat. “Het actief samen leven, beleven, ontwikkelen en leren. In het tempo en de context die past bij het individuele kind. Waarschijnlijk zit die bezieling en saamhorigheid gewoon in het DNA van de school”, zegt de huidige directeur tevreden. Ze benadrukt dat zij en haar team nog altijd blij zijn met het gebouw. “De capaciteit is perfect voor het huidige leerlingenaantal en de openheid leent zich uitstekend voor onze schoolbrede aanpak.”

Actueel, uitdagend en toekomstbestendig

Vivian denkt dat de school, mede door de geschiedenis, staat waar ze vandaag de dag staat. De inspectie heeft een ‘goed’ gegeven op zowel het schoolklimaat, het onderwijsaanbod, de kwaliteitscultuur en het zicht op de ontwikkeling van het kind. Onderwijs moet vooral spannend blijven, concluderen Harry en Vivian. “Als school hoef je niet mee te waaien met elke onderwijswind. Je mag best eigenwijs zijn, zolang je maar actueel, uitdagend en toekomstbestendig onderwijs biedt. Waarbij het kind altijd centraal staat.”

Deel dit bericht
Geef reactie