Update – De gemeenteraad van Weert besprak woensdag de komst van een logistiek centrum op bedrijventerrein Kanaalzone II. Er was een motie ingediend om een verkeersonderzoek uit te laten voeren, maar deze motie werd ontraden omdat de uitslag niet mag worden meegenomen in de beoordeling van de vergunningaanvraag.
Weerstand
Op het voormalige Philipsterrein zijn plannen om een logistieke campus te realiseren met grote loodsen, maar deze plannen stuiten op weerstand bij zowel de inwoners van Weert als de gemeenteraadsleden. Zij uiten zorgen over mogelijke overlast en verkeersonveiligheid. Woensdagavond werd namens bijna 2000 inwoners een petitie aan de burgemeester overhandigd, waarin zij aangeven tegen de komst van deze megaloodsen te zijn.
Verkeersonderzoek
Op de agenda van de gemeenteraad stond het bespreken van een motie waarin een verkeersonderzoek werd voorgesteld. Met deze motie wilden een aantal partijen het college van B&W opgedragen om een onderzoek te laten uitvoeren naar de verwachte toename van verkeer als gevolg van het logistieke centrum en de mogelijke gevolgen daarvan.
Er rees echter de belangrijke vraag of de resultaten van dit verkeersonderzoek kunnen worden gebruikt bij de beoordeling van de vergunningaanvraag van het logistiek centrum. Het antwoord van de wethouder was: nee. Ook Rijkswaterstaat voert een onderzoek uit naar de draagkracht van de brug bij Sluis 16, maar ook deze uitslag zal geen invloed hebben op de beoordeling van de vergunningaanvraag.
Bestemmingplan is leidend
Wethouder Van Eijk benadrukte dat de vergunningsaanvraag wordt beoordeeld in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan, waar de initiatiefnemer aan moet voldoen. Het plan lijkt te voldoen aan het bestemmingsplan, hoewel de initiatiefnemer wel nog een verzoek kan indienen om af te wijken van de vastgestelde goothoogte, middels een kruimelregeling.
Ook plannen locatie voormalige Verkadefabriek
De wethouder wees de gemeenteraad op andere lopende ontwikkelingen in Weert, met name op bedrijventerrein De Kempen en de voormalige ‘Verkadefabriek’ aan de Industriekade. Ook bij de locatie ‘Verkadefabriek’ is sprake van plannen voor een gebied van ongeveer 5 hectare, waarvoor reeds een omgevingsvergunning is aangevraagd.
Raad unaniem tegen grote logistieke centra
Vervolgens besloot de gemeenteraad om de motie die op de agenda stond te vervangen door een nieuwe motie. In deze nieuwe motie sprak de gemeenteraad unaniem uit dat zij geen grootschalige logistieke centra van 4 hectare of groter wil vestigen in Kanaalzone II. Het college kreeg de opdracht om dit standpunt expliciet te betrekken bij de overwegingen rondom lopende vergunningsaanvragen, inclusief het plan voor de voormalige Verkadefabriek.
Geen valse verwachtingen
De wethouder zei toe zich in te spannen om deze motie uit te voeren, maar benadrukte dat er geen valse verwachtingen mogen ontstaan. Zolang het plan voldoet aan het geldende bestemmingsplan, kan het gemeentebestuur de vergunning niet weigeren omwille van juridische haalbaarheid. Dit zou namelijk leiden tot kostbare juridische procedures voor de gemeente Weert.
Te laat
Kortom, de aanvraag voor de realisatie van het logistiek centrum op Kanaalzone II lijkt hoogstwaarschijnlijk in overeenstemming te zijn met het geldende bestemmingsplan. Hierdoor kan de vergunningsaanvraag niet zonder meer worden afgewezen. Gedurende de afgelopen 10 jaar is de herziening van het bestemmingsplan niet ter sprake gekomen, omdat er weinig interesse was in het gebruik van het voormalige Philipsfabriekterrein. Nu de plannen concreet zijn, worden de gevolgen duidelijk, maar het lijkt te laat om daarop te anticiperen.
Update: De behandeling van het onderwerp kun je terugkijken via: https://iwdg.nl/3Fz4Mi4.
Wethouder Van Eijk benadrukte dat de vergunningsaanvraag wordt beoordeeld in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan, waar de initiatiefnemer aan moet voldoen. Het plan lijkt te voldoen aan het bestemmingsplan, hoewel de initiatiefnemer wel nog een verzoek kan indienen om af te wijken van de vastgestelde goothoogte, middels een kruimelregeling.
Ik wil geen vergelijk maken maar dit lijkt veel op ik luister en gehoorzaam. Dit is de zo veelste miskleun van wethouder Van Eijk. Kan ik nergens in Weert tijdelijke woning plaatsen dan probeer ik de weertenaren wel. op een ander manier een hak te zetten zodat ik toch mijn zin krijg.
De vergunningsaanvraag kan niet stopgezet worden. Gelukkig kan de gemeente wel de vergunning weigeren. Ik ga er ook vanuit dat dit gaat gebeuren. De ophef en de indiende petitie met handtekeningen negeren lijkt me zelfs voor wethouder Van Eijk een brug te ver.
Etoile
Deze wethouder heeft een bepaalde politieke kleur.
De politieke kleur resulteert in : vooral flexibel en welwillend zijn naar (grote)bedrijven.
De doorsnee burger is minder belangrijk
Mensen spaar je adem.
Blijkbaar is er in het verleden een bestemmingsplan gemaakt, die dit soort activiteiten mogelijk maakt.
Blijkbaar worden we pas wakker indien iemand plannen maakt.
Vrij normaal, politiek kijkt minder dan 4 jaar vooruit.
Het grootkapitaal kijkt wel verder vooruit en passeert de politiek links en rechts
Misschien dat de jambuurt van de Kazernelaan bezwaar maakt omdat ze anders straks tegen een grote loods aan in hun achtertuin kijken.
Hoe kan er in de nabijheid van een Natura 2000 gebied zo’n grote logistieke loods komen terwijl de boeren aan de Natura 200 gebieden massaal hun bedrijf moeten beëindigen. Daarbij komt nog dat het ijzeren man gebied een stilte gebied is. Moet daar dan zo veel lawaai en het giftige stikstofoxide extra op los gelaten worden.
Dus, kort samengevat, de raad is tegen, de meerderheid van de belanghebbenden ook, de infrastructuur past helemaal niet bij dat soort industrie maar B&W heeft gewoon maling aan dat soort argumenten en er zullen en moeten op die plaatsen distributiecentra verschijnen. Proberen tegen te houden tot na de volgende gemeenteraadsverkiezingen en dan bij het kiezen heel goed opletten welke lokale partij tegen welke landelijke partij leunt.
Welke leden van het GEMEENTEBESTUUR…(Burgemeester en Wethouders) hebben in Godsnaam …belang erbij ten koste van de inwoners; dat er nog meer verdozing én vrachtwagens komen kort bij een woonwijk.??
Welk belang bedoel je want de gemeenteraad is unaniem tegen de komst van grootschalig logistieke centra.
De gemeenteraad heeft heel duidelijk uitgesproken geen mega-distributieloodsen op het voormalige Philips-terrein te willen.
Hier ligt al jaren een enorm stukgrond vrij met de bestemming bedrijventerrein. Waren we misschien allemaal wel een beetje vergeten.
Er is nu een bedrijf dat hier een megaloods wil bouwen en dat ziet niemand zitten. Niemand in de buurt wil dat, niemand in de politiek wil dat.
Ik werd in mei verrast door dit plan nog voordat iemand er van had gehoord. Er gingen alarmbellen af. Omdat het zo dicht langs de huizen bij de Nobellaan komt en omdat het zo grootschalig is.
Samen met inmiddels oud-collega raadslid Smolenaers heb ik namens Weert Lokaal in mei al meteen vragen gesteld.
Tussen het voormalig Philipsterrein en de huizen aan de Nobellaan ligt een groenstrook van vijftig meter die nog nooit bebouwd is. Leve het gras. Ik dacht dat hèt de bufferzonde tussen wonen en industrie was. In mei bleek me dat ook die groenstrook voor een groot deel bebouwd mag worden.
Alarmbel twee.
Ik was verrast door de omvang van wat ze daar willen bouwen. Alarmbel drie.
Expeditie Thijs en andere bedrijvigheid is daar weg. Minder vrachtwagens. Gelukkig dacht ik, want dat iele bruggetje over Sluis 16…
Maar met dit soort ontwikkelingen komen er vrachtbewegingen bij. Er liggen daar meer percelen leeg waar de warehousecowboys kun kansen ruiken.
Het aantal vrachtwagens wat dat extra op gaat leveren, daar maak ik me zorgen over.
Het bedrijf dat wil gaan bouwen op het Philipsterrein heeft daar zelf een onderzoek naar laten doen en zegt dat het meevalt. Ha! Daar koop ik niks voor. Wij van wc eend adviseren wc eend zo werd gisteren al gezegd.
Er komt volgend jaar een algemeen onderzoek naar de bereikbaarheid van Weert West. Heel goed.
Ik wil geen nieuwe grootschalige distributiecentra in Weert. Hoe lelijk ze ook zijn, op Kampershoek Noord, liggen ze in ieder geval dichtbij de snelweg waardoor er geen vrachtwagens over de Ringbaan en door de wijken hoeven te gaan.
In de politiek heb je het vaak over oppositie en coalitie.
Dit is verenigd. Ik hoop dat door de motie die de gemeenteraad gisterenavond aangenomen heeft de gemeente, het bestuur, de vergunning gaat weigeren.
Geen nieuwe grootschalige distributiecentra in Weert. Kunnen we ze tegenhouden? Dat weet ik niet. Ik wil die strijd aan!
het zijn buitenlandse investeerders die hier loodsen bouwen er massaal arbeidsmigranten laten werken en de problemen op de Weerter bevolking neer leggen. Wie zorgt voor hun huisvesting.
Eens. En in dit geval ook voor een verkeersprobleem zorgen. De oplossing mogen wij betalen…
stel eisen tbv huisvestiging.
Altijd het zelfde liedje met de gemeente, willen ze iets dan zetten zij door, ten koste van de meningen van burgers.