Update – Een echte vrijdag de dertiende is het vandaag voor een vrachtwagenchauffeur die betonnen platen vervoerde. Hij kwam vanochtend rond 10.00 uur met zijn vrachtwagen vast te zitten onder het spoorviaduct op de Ringbaan-West.
Gelukkig bleef de chauffeur zelf ongedeerd. De politie kwam ter plekke om de weg af te sluiten en te assisteren bij de afhandeling van het ongeval. Hiervoor werden ook medewerkers van ProRail en Strukton opgeroepen.
Onder begeleiding heeft de chauffeur van de vrachtwagen de lading kunnen laten zakken, zodat hij onder de brug door kon rijden. De vrachtwagen is vervolgens voor de brug geparkeerd, in afwachting van een kraan. Deze werd ingeschakeld om de verschoven en daardoor instabiel geworden lading recht te zetten.
De weg zal nog enige tijd afgesloten zijn, totdat de lading veilig verplaatst kan worden. Het treinverkeer ondervindt geen hinder van het ongeval.
De reinigingsdienst van de gemeente Weert heeft het wegdek schoongemaakt. De schade aan het spoorviaduct is beperkt, al is de betonrand niet ongeschonden gebleven.
Update 12.15 uur – De platen staan weer recht en de vrachtwagen kan na een controle door de berger zijn weg vervolgen naar een terrein waar de platen neergezet kunnen worden.
Bekijk een video: https://youtu.be/45kPG-N4J5o
In ut boeteland hebbe ze dees probleme neet. Gewoon unne tunnel van 5 maeter of mieër. Allemaol bekrompe dinke van dej vernuftelinge.
goed kijken mensen is een belg
Als beroepschauffeur weet je toch hoe hoog je bent met lading dus waarom je dan klemrijden. Klopte de opgegeven lading hoogte niet? Is de hoogte van de tunnel niet correct? Of wist de chauffeur het en dacht hij marge te hebben en door reed omdat hij niet over de kazernelaan mag. Weert is niet geschikt voor zwaar transport, dat blijkt wel weer.
Deze betonplaten komen van Schelfhout Molenbeersel (net 500mtr over de grens met Stramproy, bij de Grenspoal) en deze chauffeurs rijden deze route al jaren.
Wat ik wel aan de trailer zie, is dat hij behoorlijk hoog op zijn poten staat (luchtdruk trailer). Misschien is de chauffeur, met wegrijden in Molenbeersel, vergeten zijn trailer te laten zakken, waardoor de trailer net een paar centimeter te hoog was.
Woeërum make ze dej tunnels neet une halve maeter deeper? Kosj niks en allus kan dur doer.
Mer doe mojje zeker vuuër geliertj hebbe.
In Nederland is 4 mtr de verlichte maximale hoogte van een voertuig. Alles hoger (of langer en breder) dan de verplichte hoogte (lengte en breedte), is uitzonderlijk vervoer. Er wordt voor dit vervoer door speciale teams routes uitgestippeld en begeleid. Maar dat kost heel veel geld, waardoor transportondernemingen soms de gok wagen als hoogte, breedte of lengte een paar centimeter afwijkt.
Meten is weten !