Al bijna een jaar rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken rond middernacht vanuit Groningen en Maastricht en hebben als eindbestemming Schiphol. De trein die van Maastricht naar Schiphol en terug rijdt, maakt ook een tussenstop in Weert.
Ook in 2024 kunnen reizigers wekelijks rekenen op deze nachtelijke treinverbindingen. Wat heeft Arriva het afgelopen jaar geleerd van deze treinverbindingen, die ze rijden volgens het open toegang principe?
Voor 10 euro enkele reis de regio verbinden met de randstad. Dat is wat Arriva wilde. Inmiddels maken iedere week honderden treinreizigers gebruik van deze verbinding. Vooral reizigers die tussen de verschillende steden reizen na een nachtdienst of een stapavond, weten de nachttrein goed te vinden. Maar ook reizigers die vanaf Eindhoven of Schiphol een vroege vlucht moeten halen, rekenen inmiddels op de trein.
Nieuw: pinnen aan boord
Tickets zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Sinds kort is het ook mogelijk om op alle tussengelegen stations een ticket aan te schaffen. De reiziger kan dan het bedrag van 10 euro voldoen via de PIN voordat hij instapt. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes op de stations worden geopend.
Let op: reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen omdat deze nachttrein onder een ander tarief valt.
Reizigers verrast met ‘ontbijt’
In de vroege ochtend van zaterdag 16 december (rond 05:00 uur) werden reizigers in de trein van Schiphol naar Maastricht verrast met een lekker croissantje van Arriva. De vervoerder stond op deze manier stil bij het 1-jarig bestaan van de nachttrein. Reiziger Linda was blij met deze actie: ‘Ik moet nog een stukje terug naar huis reizen, dus dit croissantje was een welkom ontbijt zo in de vroege uurtjes. Leuk bedacht én lekker!’.
Zonder subsidie
Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om treinverbindingen op basis van open toegang aan te bieden. Daarmee kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruik maakt in de praktijk. Met de eerste twee nachttreinen konden zowel Arriva als de reiziger wennen aan deze nieuwe manier van vervoer. Sinds de start van de nachttrein heeft Arriva meer verbindingen aangevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).