Dat de komst van de megaloodsen op Kanaalzone II in Weert veel mensen bezighoudt, werd duidelijk door het aanzienlijke aantal aanwezigen tijdens de informatiebijeenkomst op maandagavond 29 januari bij Partycentrum De Sluis. Ongeveer 60 personen waren aanwezig bij deze bijeenkomst.
De avond stond vooral in het teken van wat kun je als buurtbewoner en belanghebbende doen om de plannen tegen te houden. Benno van Mersbergen, voorzitter van de stichting Megaloods Kanaalzone Groen Veilig en Gezond, moedigde de mensen aan een pro forma bezwaarschrift in te vullen om zo meer tijd te krijgen voor het onderbouwen van je bezwaren. De bezwaren moeten al op 2 februari zijn ingediend. Wat kort dag is. Met een pro forma bezwaarschrift krijg je vier weken langer de tijd om je bezwaar in te dienen. “Ieder bezwaar heeft zin en telt politiek”, benadrukte Benno van Mersbergen.
Plannen
Namens de stichting ging Benno kort in op de plannen en vertelde wat ze betekenen voor het aantal verkeersbewegingen, de veiligheid van schoolgaande jeugd, het woongenot en de natuur. Volgens de plannen komen er op het voormalige Philipsterrein langs het kanaal twee loodsen van 12.400 m2 en 65.150 m2 met 79 docks en meer dan 500 parkeerplaatsen. Per etmaal gaat het volgens de stichting om ongeveer 2100 verkeersbewegingen, waarvan circa 1220 vrachtwagens en 880 auto’s en busjes. Al het verkeer moet over de Ringbaan en de sluisbrug. Er wordt gevreesd voor onveilige situaties en geluidsoverlast. Tevens is er vrees voor sluipverkeer dat door de woonwijk rijdt en opstoppingen veroorzaakt waar heel Weert last van krijgt. Het hoofdgebouw wordt 12 meter hoog, waardoor het woongenot wordt aangetast en de aanwezige rijke natuur verdwijnt. Volgens het bestemmingplan van juni 2013 zouden erop het terrein MKB en hoogwaardige technologische bedrijven mogen komen. De realisatie van megaloodsen wordt betwist.
Rustig en constructief
De bijeenkomst verliep rustig en constructief. Een aantal aanwezigen stelde vragen, zoals ‘Wat is er precies voor vergunning verleend? Is het geen gelopen race? Wat is de waarde van de gemeenteraad die tegen de plannen heeft gestemd? Komen er alternatieve routes? Waar blijft Weert groene stad? Wat betekent het voor het aantal verkeersbewegingen in Budel-Dorplein? Heeft de gemeente niet geleerd van de procedure rond het distributiecentrum van de Lidl? Mensen die meer informatie over of van de stichting willen ontvangen kunnen mailen naar [email protected].
Een bijdrage van Arjanne van Voorst
Heel goed dat deze avond is gehouden. Wat ik jammerlijk mis in het artikel is een voorbeeld van en pro forma bezwaarschrift. Dit is denk ik een gemiste kans. In feite is iedere bewoner van het Weerterland en Cranendonck belanghebbende in deze zaak, manier van doen van het college in Weert, dus hoe meer bezwaarschriften hoe beter. Wellicht nog tijd om een pro forma bezwaarschrift in een apart artikel te publiceren op Weert de Gekste.
Het zal aan mij liggen maar uw reactie is mij niet helemaal duidelijk.
Het philips terein is toch juist voor dit soort toepassingen.
Het probleem is niet het terrein, wat geschikt is voor MKB en andere klein soortige bedrijven, maar de wegen er naar toe (zoals u ook in bovenstaand stuk kunt lezen). Er zal veel meer verkeershandelingen ontstaan op de Suffolkweg/Ringbaan Noord (en de brug over de sluis), Kempenweg/Trancheeweg/Geuzendijk en via Budel-Dorplein.
En mocht er ergens op deze wegen opstoppingen ontstaan (na bv ongevallen), dan is men bang voor sluipverkeer via de Kazernelaan, Maarhezerhuttendijk of andere routes.
Weert, stad van verdozing i.p.v. stad in het groen!