Recent is er groen licht gegeven voor de bouw van megaloodsen op Kanaalzone II in Weert. Ondanks goedkeuring van het college van burgemeester en wethouders, uiten verschillende belanghebbenden hun teleurstelling, met name Stichting Kanaalzone 2 Groen, Veilig en Gezond, wijk- en dorpsraden en ook de gemeenteraad van Weert.
Stichting Kanaalzone 2 Groen, Veilig en Gezond geeft aan dat de vergunningverlening in strijd is met de wens van de gemeenteraad en ruim 2.000 ondertekenaars van een petitie die de stichting heeft ingediend. Ze vrezen dat de ingebruikname van de loodsen zal leiden tot meer dan 2.000 extra verkeersbewegingen dagelijks over Sluis 16 en de Ringbaan, wat mogelijk tot grote opstoppingen zal leiden. Daarnaast uiten ze zorgen over de veiligheid van fietsers richting Het College en benadrukken ze het al bestaande overschot aan megaloodsen in Weert, waarbij de nabijheid van het bos en een woonwijk als onwenselijk wordt ervaren.
Bezwaar maken
Hoewel velen teleurgesteld zijn over het genomen besluit, benadrukt Stichting Kanaalzone 2 Groen, Veilig en Gezond dat bezwaar maken een recht is dat beschikbaar is voor burgers. Ze moedigen de gemeenschap aan om bezwaar in te dienen tegen het besluit, wat volgens hen laagdrempelig is en geen kosten met zich meebrengt. Het enige vereiste is dat bezwaren tijdig bij de gemeente worden ingediend.
Informatieavond
Om degenen die geen ervaring hebben met de bezwaarprocedure te ondersteunen, organiseert de stichting bij De Sluis een informatieve avond over het indienen van bezwaar. Op deze avond zal worden besproken wat er precies staat te gebeuren op Kanaalzone 2, hoe men bezwaar kan maken, en hoe de stichting kan assisteren.
De informatieavond vindt plaats op maandag 29 januari om 19.30 uur in De Sluis aan de Industriekade in Weert.
Los van het feit dat er nu al loodsen leegstaan, los van het feit dat de gemeenteraad niets in te brengen heeft tegen het huidige B en W, los van het feit dat B en W niet luistert naar de Weerter bevolking, los van het feit dat B en W geen oog hebben voor de veiligheid van schoolgaande kinderen vraag ik me af of de brug bij Sluis 16 wel bestand is tegen zoveel extra, 2000 bewegingen extra, zwaar verkeer. Ik lees nergens iets over een onderzoek naar de veiligheid van de brug. Hopelijk niet net zo goed volgens tekening gebouwd als de Boshoverbrug. Hopelijk komt Rijkswaterstaat snel met het verlossen woord dat zoveel extra verkeer grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.
Helemaal mee eens, maar via de juiste weg proberen verstand in de gemeenteleiding te krijgen is zeker niet slecht. Toch, weinig kans als B&W al hebben laten weten dat ze de mening van anderen (incl. de zich daarbij neerleggende gemeenteraad) en de conclusies van welke rapporten dan ook gewoon naast zich neerleggen.