Het zal niet lang meer duren voordat de iconische toren van de voormalige Verkade-fabriek aan de Industriekade tegen de vlakte gaat. Onlangs is er toestemming verleend voor de bouw van een logistiek centrum met kantoor op de hoek van de Havenweg en Industriekade.
De komst van dit logistieke centrum komt niet onverwacht. Voormalig wethouder Van Eijk vermeldde tijdens een commissievergadering in oktober dat deze locatie in beeld was voor deze ontwikkeling. Dit past in de trend van toenemende logistieke bebouwing in Weert, waar echter ook weerstand tegen wordt geboden.
Het nieuwe logistieke centrum met kantoren, genaamd ‘De Fuus’, verwijzend naar de achterliggende straat, zal een gebouw van ruim 36.500 vierkante meter worden en een hoogte van 15 meter bereiken. Het pand zal bestaan uit drie units.
Geschiedenis
Het huidige pand staat bekend als de ‘Verkadefabriek’, vanwege de historie die teruggaat tot circa 1962. In eerste instantie huisvestte het broodbakker Finnbröd, maar in 1966 ging Finnbröd failliet door de hevige concurrentie. Vervolgens vestigde Verkade zich in dit pand en produceerde hier wafels en zoute pepsels. Na Verkade werd het pand nog gebruikt door transportbedrijf Lambers, en vorig jaar werd er nog een illegale tabaksnijderij opgerold door de FIOD.
Oproep gemeenteraad
De verdozing van Weert kwam dinsdagavond opnieuw ter sprake tijdens een commissievergadering in het stadhuis van Weert. Vorig jaar heeft de gemeenteraad een motie ingediend en heeft de raad unaniem uitgesproken dat zij geen grootschalige logistieke centra van 4 hectare of groter meer wil in Weert.
Gisteren benadrukte wethouder Van Gemert dat het college van B&W de motie serieus neemt en momenteel onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om soortgelijke ontwikkelingen op de overgebleven stukken grond tegen te gaan.
Schetsen
Benieuwd hoe het logistiek centrum vermoedelijk wordt ingedeeld? Bekijk hier enkele schetsen. Let wel deze schetsen zijn nog niet definitief.
Bi-j zoeë unne bouw keumtj tog hiel völ stikstof vree. En det hiel dicht bi-j de Wiëerter- en Beulderberg di-j al roeëd gekuurtj zeen van de te hooge stikstof neerslaag. Dan moogdje tog gen omgevingsvergunning afgeve?
Industrieterrein = Industrieterrein,
Het is echter een van de weinige plaatsen in Weert waar men nog vervoer over water to kan passen met de haven ervoor.
Om overvloed aan transport- / logistieke bewegingen te voorkomen zou ik als gemeente vast leggen dat gedeelte af- & aanvoer producten over water plaats moet vinden.
Lijkt mij zeker legitiem voor die lokatie……
Weert wordt een soort Minecraft in het echt met al die blokkendozen.
Raar dat de toestemming als is verleend. Je kon tot 2 februari bezwaar indienen. Zijn deze bezwaarschriften allemaal al beantwoord of doet B en W ook nu datgene wat ze al de hele tijd doen en dat is de mening van de weerternaar simpel negeren. Bij de volgende gemeenteraad verkiezingen snel een einde maken aan de overmacht van VVD en Weert Lokaal zodat er ander wethouders komen die niet in de agenda’s van projectontwikkelaars staan.
Als het zo door gaat hoor je straks niet meer dat je in Weert woont maar vragen ze je achter welke doos je woont. Hopelijk wordt de gevel wel groen dan kan de slogan Weert, stad in het groen gewijzigd worden in Weert de stad achter de groene dozen.
De slappe belofte van Van Gemert neem ik met een grote korrel zout. Gezien zijn achtergrond zou je bijna denken dat er ietwat verstrengeling is.
En als in oktober een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor een logistiek centrum waar op de kavel daarnaast zware weerstand is , is er reden zat deze niet af te geven / on hold te zetten. Maar het lijkt wel als ex Werhouder Wendy in uw rolodex stond en u haar kon bellen de vergunning zo geregeld was, zo stel je je baantje in Den Haag veilig! Heijmans zou corrupt zijn geweest maar het hele college van b&w van de afgelopen 10 jaar zou ondersteboven gekeerd moeten worden. PS: U als Weerter burger interesseert de meeste vrij weinig.
Hadden hier beter woningbouw gerealiseerd met de toren als sky-line. Nu weer een betonnen blok erbij met vele buitenlandse werknemers waar de Weertenaar niets mee opschiet en een hoop verkeersellende erbij. Hulde aan B&W
Weer een, weliswaar oud en vervallen, maar karakteriserend pand wat tegen de vlakte gaat voor een inspiratieloze blokkendoos welke amper werkgelegenheid voor de Weerter goegemeente oplevert. De arbeidsmigranten locaties zullen desalniettemin voller dan ooit zitten met de heftruckchauffeurs van dienst. Een 1-2 tussen grootkapitaal en Weerter politiek. Sorry maar Weert is echt een stad in verval de periode van 2015-2025 zal de geschiedenisboeken ingaan als dezelfde zwarte bladzijde als dhr Breekpot heeft nagelaten en verantwoordelijke ambtenaren moeten zich doodschamen! Ik ken werkelijk (buiten Venlo om) geen enkele stad in Zuid-Nederland waar de laatste 10 jaar zoveel natuur en ruimte is getransformeerd naar pakhuizen welke er inspiratieloos uitzien en amper werkgelegenheid opleveren. Een klein rijk elite gezelschap lacht zich al jaren kapot! Het is een grote schande.
Conclusie: Bedankt B&W. Gemeenteraad, als alles en iedereen tegen is maar B&W (en ambtenaren) het toch doorduwen, dien dan een motie van wantrouwen in.
Er is geen fatsoenlijk alternatief in Weert en dat is betreurenswaardig wat er ook hier wordt gezegd de ambtenaren staan aan de zijde van de projectontwikkelaars en niet aan die van de bevolking. En gezien er geen democratisch mandaat is tegen deze waanzin is Weert, zoals ik aangeef, een stad in verval!
En ik blijf maar wachten op de invulling van de infrastructuur in dat gebied.
Dan ben je niet de enige en dan maar hopen dat het iets fatsoenlijks wordt.
Voordat er een nieuwe sluis is, de weg langs het kanaal (en evt de spoorbrug) is aangepast en de randweg Noord dubbele rijstroken heeft zullen veel weertenaren het nog tientallen jaren met overlast en files op de randweg moeten doen. En dat zal dan weer tot gevolg hebben dat er sluipwegen door de stad worden gezocht.