Naar aanleiding van een recent ernstig ongeval op de kruising van de Graafschap Hornelaan en de Kloosterstraat op 23 maart jongstleden, staan de verkeerslichten op dit punt volop in de schijnwerpers. Bewoners, weggebruikers en andere belanghebbenden hebben al regelmatig hun zorgen geuit over de deels niet functionerende verkeerslichten op dit drukke knooppunt in Weert. In reactie op het meest recente ongeval op de kruising tussen de Graafschap Hornelaan en Kloosterstraat heeft de politieke partij Weert Lokaal vragen gesteld aan het college.
Waarom staan de verkeerslichten uit?
Zo vraagt de politieke partij zich af of het college bereid is om de verkeerslichten op zowel de kruising tussen de Graafschap Hornelaan en de Kloosterstraat als de kruising tussen de Graafschap Hornelaan en de Herenstraat op korte termijn volledig aan te zetten en zo niet, waarom niet.
Op verzoek van de nabijgelegen school zijn de verkeerslichten tijdens de grote aantallen fietsbewegingen voor en na schooltijd wel in bedrijf, maar op andere tijden niet. De partij vraagt zich af hoeveel ongelukken en incidenten zich er de afgelopen jaren op deze kruispunten hebben voorgedaan op het moment dat de installatie niet in werking was en hoe vaak buurtbewoners, weggebruikers en andere belanghebbenden het college hebben verzocht de verkeersinstallatie in te schakelen. Zijn er überhaupt verzoeken geweest om de huidige situatie juist te handhaven?
Tot slot vraagt de partij zich af welke andere maatregelen er mogelijk zijn om de verkeersveiligheid ter plaatste verbeteren.
Peiling
Bekijk je dit bericht via de app en wil je de poll invullen? Klik dan hier.
Alleen de mogelijkheid om aan te geven 24/7 aan of helemaal uit. Waarom niet op werkdagen aan van 06.00 tot 19.00 en daaraan gekoppeld een rood licht camera.
Laat ik vooropstellen dat de Graafschaphornelaan een racebaan is door autoverkeer. Hier zijn al de nodige ook ernstige ongelukken gebeurd. Veelal is toe te wijzen aan roekeloos rijgedrag. Zelfs het oversteken via een zebraovergang door en voor voetgangers is een hachelijke onderneming met wederom het risico aan gereden te worden. Verkeersremmende maatregelen zijn er niet. Verkeersarm maken ivm toegang ziekenhuis en het bedrijventerrein lukt niet. Aanpassing verkeersgedrag is een utopie. Wat rest zijn snelheidscontroles en veelvuldig controleren metsancties