Aanstaande zaterdag om 22.30 uur zet NS alle treinen drie minuten stil. Dit naar aanleiding van het heftige geweldincident van afgelopen zaterdag, waarbij een hoofdconductrice en machinist mishandeld zijn door een groep jongeren. Hiermee wil NS, gesteund door de vakbonden, een stevig signaal afgeven: het kan zo niet langer.
In een persbericht op de website van NS vertelt Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “Mijn collega’s zetten zich elke dag in om ruim 1 miljoen reizigers naar hun bestemming te brengen. Het is waanzin waar zij dagelijks mee te maken krijgen. De samenleving is aan het verharden. Dat is te merken in de supermarkt, in de bibliotheek, op straat en ook in de trein en op station. Het geweldsincident van afgelopen weekend past in een schrikbarend patroon van bedreigingen en belagingen van onze collega’s. We lopen tegen grenzen aan van wat wij kunnen. We hebben hulp nodig van de overheid. Het kan niet zo langer.”
NS is over het toenemende geweld in gesprek met maatschappelijke organisaties zoals gemeentes, het COA en de GGZ. De afgelopen jaren heeft NS samen met andere vervoerders al meerdere keren in Den Haag aangedrongen op meer bevoegdheden en middelen. Zo wil NS mogelijkheden voor veiligheidspersoneel uitbreiden door toegang tot landelijke systemen voor de controle van identiteit en toegang tot bepaalde informatie in politiesystemen, zodat collega´s eerder weten wie ze voor zich hebben en boetes bij de juiste persoon terecht komen. Dit ontlast de politie, voorkomt escalatie en zorgt dat personen zich moeten verantwoorden voor hun gedrag.
1.042 geweldsincidenten
Afgelopen jaar werden er 1.042 geweldsincidenten tegen NS-medewerkers geregistreerd, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2022. Het gaat om bedreigen, bespugen of lichamelijk geweld. Ook hebben NS-medewerkers afgelopen jaar ruim 2.300 te maken gehad met verbale agressie, zoals schelden en beledigen.
NS neemt zelf maatregelen om de veiligheid van collega’s te verbeteren met gerichte veiligheidsacties, slimme inzet van veiligheidspersoneel en (permanente) ingangcontroles op stations. Daarnaast werft NS hard door om over meer Veiligheid & Servicemedewerkers te beschikken. Recent is NS gestart met een pilot waarin hoofdconducteurs en servicemedewerkers een bodycam dragen.
Zoals @Tepec al zegt, aanpakken die hap. 3 minuten stilte: dat zal ze leren, die raddraaiers #not
Dat de maatschappij verhardt en ver-asosialiseert is allang geen nieuws onder de horizon. Dat de maatschappelijke tolerantiegrens, acceptatiegrens steeds ruimer wordt gevoed is de erfenis van jarenlang gedoogbeleid.
Hoe vaak zijn hulpdiensten als politie, ambulance, brandweer, treinpersoneel, boa etc. niet slachtoffer van geweld terwijl zij gewoon hun job doen.
Regelgeving die uitnodigt tot ongehoorzaamheid, eigenhandige en eigenzinnige interpretaties, respectloos handelen met weinig tot geen kans op bestraffing is de nieuwe voedingsbodem.
Allemaal voer voor psychologen en gedragstherapeuten die achteraf allemaal de wijsneus uithangen, weten hoe het zover is gekomen maar hebben geen oplossing meer.
Terwijl alleen een hardere aanpak voor de hand ligt maar dan moet je wel de ballen hebben om dit door te drijven en te onder erkennen en dat is gewoon evenredig beleid uitstippelen en uitvoeren.
Tsja, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Woorden als tolerantie, gedogen steeds weer begripvol zijn mag wel eens minder waardevol zijn.
Tepec, Volledig mee eens. Door het steeds meer afvlakken van normen, waardes, opvoeding gaat men dit soort voorvallen steeds meer als het nieuwe normaal zien. Ook de strafmaat is vaak onbegrijpelijk vooropgesteld dat het al bestraft wordt. Er wordt steeds over gepraat, discussiëren met overheids instanties maar ook terzijde geschoven omdat men zoals door jou verwoord” de ballen niet heeft”. Het is steeds weer zoeken waarom dit zo uit de hand is gelopen ipv ” het is nu genoeg geweest” en vaak is de vage reden om het waarom weer een reden om pleisters te plakken en daders een handreiking te bieden.
Of het symbolische signaal van landelijke samenhorigheid om op een zaterdagavond om 22.30 uur een 3 minuten stop te organiseren, (wie zit er dan nog in de trein) effect resulteert
, ik vrees van niet.
Ik vrees dat het einde nog lang niet in zicht is en heb compassie met al de hulpverleners die hier iedere werkdag mee geconfronteerd worden.
Groot gelijk .