188 extra fietsparkeerplaatsen bij NS-station Weert

Algemeen Reageer 2 min. leestijd

Daar waar de fietsen rondom het NS-station in Weert nu regelmatig in de berm liggen, moeten binnenkort 188 extra fietsparkeerplaatsen verrijzen. Na het staken van de plannen om een fietsenstalling te realiseren aan de Julianalaan werd gezocht naar een geschikt alternatief. Dat lijkt nu gevonden in de realisatie van extra fietsparkeerplaatsen aan de Sint Maartenslaan.

Tijd dringt

Via Prorail heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bijdrage uit het Nationaal Klimaatakkoord gereserveerd voor de realisatie van de fietsenstallingen in de stationsomgeving van Weert. Deze toekenning vervalt op 1 juli aanstaande, indien er niet uiterlijk 30 juni een realisatieovereenkomst is gesloten tussen de gemeente en Prorail.

Er is dus haast geboden bij het vinden van een oplossing die in ieder geval een deel van het probleem aanpakt. Die is gevonden in het vrijmaken van een klein deel van de groenstrook aan de Sint Maartenslaan om daar 176 parkeerplekken voor fietsen en 12 parkeerplekken voor bromfietsen te creëren.

De gemeentelijke bijdrage hiervoor is geraamd op € 150.000. De overige benodigde € 80.000 kan Prorail betalen dankzij de bijdrage uit het Nationaal Klimaatakkoord, mits er dus vóór 1 juli 2024 een overeenkomt gesloten wordt. De gemeente is op grond van de APV verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving rond het stationsgebied. ProRail zorgt voor de verdere uitwerking en het beheer en onderhoud van de nog te realiseren fietsenstalling.

Uitbreiding fietsenstalling

De fietsenstalling moet worden gerealiseerd in het verlengde van de huidige fietsenstalling bij het busstation aan de Sint Maartenslaan. Door daar waar nu al regelmatig fietsen worden ‘geparkeerd’ in de berm een aantal bomen en struikgewassen weg te halen kunnen hier in ieder geval al 188 van de volgens een eerdere berekening 444 benodigde extra fietsparkeerplekken worden gerealiseerd.

Zeker met het oog op de toekomstige spoorzone als multifunctioneel gebied zullen er uiteindelijk nog veel meer fietsparkeerplekken gerealiseerd moeten worden. Daarom wordt momenteel ook nog onder andere de haalbaarheid van het realiseren van extra capaciteit in de bewaakte fietsenstalling in het stationsgebouw onderzocht.

Deel dit bericht
Geef reactie