TaleNT2 verhuist naar OBS Molenakker

Kinderen Reageer 3 min. leestijd

Vanaf 1 augustus 2024, na de zomervakantie, gaan de leerlingen van de NT2 taalschool naar een nieuwe locatie. Komend schooljaar wordt TaleNT2 ondergebracht bij OBS Molenakker, een school van stichting Eduquaat. Zowel het bestuur als de schoolleiding zien volop kansen om de kinderen hier structureel te huisvesten. Het is een mooie stap richting de toekomst; richting meer inclusie en integratie, meer effectieve personeelsinzet en professionele kruisbestuiving.

TaleNT2 telt op dit moment ruim zeventig leerlingen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar, verdeeld over vier groepen. “Deze school is specifiek voor nieuwkomers die de Nederlandse taal nog moeten leren. De behoefte is groot, de groepen zijn zeer divers en de winst is voor alle leerlingen enorm”, vertelt Floor van Lith, projectleider NT2 bij stichting Eduquaat. De school ging vier jaar geleden van start als gezamenlijk initiatief van de schoolbesturen Eduquaat en Meerderweert. Met ingang van 1 augustus worden de kinderen ingeschreven op de openbare basisschool in de wijk Molenakker.

Integratie en verbinding

Met onder meer de gemeente Weert worden momenteel plannen uitgewerkt om de huisvesting, waar nodig, zoveel mogelijk aan te passen. Dit gebeurt in samenspraak met Kinderopvang Humankind en SO Maaskei, die ook een plek hebben binnen OBS Molenakker. “We willen kinderen een mooie start geven met perspectief op talentontwikkeling. Inclusie en integratie zijn daarvoor belangrijke voorwaarden. Bij Eduquaat zetten we daar al op in en deze voorwaarden worden nu ook onderstreept door de politiek. Alle kinderen kunnen samenwerken aan projecten, samen buiten spelen en wellicht koppelen we de NT2-leerlingen aan andere kinderen, zodat ze als maatjes elkaar leren helpen en steunen. Op die manier stimuleren we de verbinding.”

Floor vindt het een enorm leuke uitdaging om zich volledig op TaleNT2 te focussen. “Bijna de helft van de kinderen op TaleNT2 is gevlucht door de oorlog in Oekraïne”, zegt ze. “Zoveel kinderen zijn geconfronteerd met een ongelijke startpositie en het is essentieel dat zij – weliswaar niet in eigen land – de kans krijgen om in een veilige bedding kind te mogen zijn. Dat zij zich, met ondersteuning van een stukje traumaverwerking, toch optimaal kunnen ontwikkelen. Ik vind het hartstikke mooi dat mijn expertise daarbij betekenisvol kan zijn. Als leerkracht binnen dit klein, hecht en professioneel team kun je echt het verschil maken en een positieve impact hebben op het leven van deze leerlingen.”

Tags:
Deel dit bericht
Geef reactie