In een statement geeft het college van burgemeester en wethouders op vrijdag 19 juli uitleg over de komst van een logistiek bedrijf op industrieterrein Kanaalzone II.
Bestemmingsplan ‘bedrijventerrein’
Het terrein, waar voorheen de lampenfabriek van Philips stond, met alle bijbehorende verkeersbewegingen, ligt al jaren braak. De bestemming is echter nog steeds ‘bedrijventerrein’. Woningbouw is hier, mede vanwege geluids- en geurcirkels van omliggende bedrijven niet mogelijk. “Als we woningbouw in een nieuw bestemmingsplan zouden kunnen vastleggen, dan zou een groot deel van het terrein niet bebouwd kunnen worden om de huidige ondernemers op en rondom dit industrieterrein niet te belemmeren”, aldus het college.
Logistieke ondernemer
Een ondernemer heeft het grote terrein aangekocht. Op basis van het geldende bestemmingsplan heeft hij een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van een logistiek bedrijf. “De gemeente Weert heeft deze aanvraag zorgvuldig getoetst en op basis daarvan de omgevingsvergunning verleend op 19 december 2023.”
Bij de presentatie van de plannen werd duidelijk dat tussen het nieuw te bouwen logistiek bedrijf en de woningen aan onder andere de Nobellaan een grote groenzone komt. “Daarmee heeft de ondernemer rekening gehouden met de inpassing van het logistiek bedrijf in de omgeving.”
Het college begrijpt dat de komst van een logistiek bedrijf op deze locatie, hoe dan ook, voor omwonenden ergens wringt. Van een leeg en braakliggende terrein naar een groene zone met daarachter een bedrijfspand is een verandering in de woonomgeving. “De realiteit is dat iedereen wist dat dit ooit kon gebeuren. Wij benadrukken het nog eens: deze locatie heeft de bestemming ‘bedrijventerrein’. Eerdere initiatieven om hier woningbouw te realiseren zijn door de markt, onder andere vanwege alle belemmeringen, niet haalbaar geacht.”
Verkeersbewegingen
Een logistiek bedrijf brengt verkeersbewegingen met zich mee. Daarom is een verkeersonderzoek uitgevoerd en dit is door de gemeente beoordeeld. “De initiatiefnemer begrijpt dat omwonenden aan de Uilenweg liever geen vrachtverkeer in hun straat wensen. Mede vanwege de vele fietsers die dagelijks van deze weg gebruikmaken. Daarom laat de initiatiefnemer, op verzoek van de gemeente, voor eigen rekening, aanpassingen doorvoeren op de Uilenweg. Dit betreffen onder andere fietssuggestiestroken en de plaatsing van een doorrijhoogtebegrenzer om te voorkomen dat vrachtwagens de Kazernelaan opdraaien.”
Gelet op het voorgaande, heeft het college van burgemeester en wethouders op 9 juli 2024 de beslissing genomen om de omgevingsvergunning in stand te laten. “Dat is wellicht niet voor iedereen een prettige uitkomst, maar we hechten er waarde aan uit te leggen waarom we tot deze beslissing zijn gekomen.”
Gemeente Weert, luister toch eens een keer naar jou inwoners. We worden gewoon genegeerd….
Het zal allemaal wel net binnen de regels vallen en het huidige BenW luistert niet naar de weerternaar. De ondernemer belooft een heleboel alleen begrijp ik de uitleg over de Uilenweg niet. Het vrachtverkeer kan die kant niet op de rotonde ligt onder andere op de kazernelaan en die is gesloten voor vrachtverkeer. Enige legale toegangsweg is over Sluis 16. En die is nu al overbelast, wordt net als de rotonde Kazernelaan intensief gebruikt door schoolgaande jeugd. Als het vrachtverkeer wel mag oversteken op de rotonde kazernelaan is het volgende knelpunt de Diesterbaan die ook intensief gebruikt wordt door schoolgaande en sportende jeugd. Al met al een waardeloze beslissing waar menig weerternaar niet op zit te wachten. Maar ja het huidige BenW luistert niet naar de weerternaar.
Fietssuggestiestroken? Daar wordt de weg niet breder van, alleen links en rechts “een likje rode verf”, dus niets veiliger voor fietsers. En niet afdraaien naar de Kazernelaan? Dus rechtdoor op een te kleine rotonde voor vrachtwagens met aanhanger naar de Diesterbaan? Dan wordt het alleen maar erger voor de schooljeugd en krijg je de volgende knooppunten bij de rotondes op de Randweg West. En wat te denken van de Randweg Noord langs Boshoven die nu al regelmatig in beide richtingen vol staat door al de vrachtwagens van/voor de bedrijven langs de Suffolweg en op de Wetering.