Momenteel wordt in de wijk Moesel een herinrichting uitgevoerd, maar om het project succesvol te kunnen afronden, blijkt er extra geld nodig te zijn. Er is een tekort van ruim 1,7 miljoen euro.
Het project richt zich op het verbeteren van de infrastructuur en leefbaarheid van de wijk door grootschalige rioolvervanging en herinrichting van de openbare ruimte. Dit omvat onder andere de aanleg van een gescheiden rioolstelsel, afkoppeling van hemelwater, vergroening van de wijk en het bevorderen van verkeersveiligheid door woonstraten in te richten als 30 km/u zones.
Eerdere budgetverhogingen
De gemeenteraad had aanvankelijk een totaalbudget van €11.641.000 beschikbaar gesteld voor het project, verdeeld over verschillende fases. In 2019 werd het Gemeentelijk Rioleringsplan 2017-2021 geactualiseerd en een budget van €4.345.000 vastgesteld. Dit werd in 2021 verhoogd met €3.820.000 en in 2022 nogmaals met €2.510.000. Vanwege prijsontwikkelingen werd in 2023 het budget aangevuld met €966.000.
Oorzaken tekort
Ondanks deze aanvullende middelen is er opnieuw een tekort van €1.778.807 ontstaan. Dit tekort is het gevolg van een combinatie van onvoorziene risico’s, verhoogde complexiteit door grootschalige aanpassingen, hogere ambities voor groenvoorziening, extreem weer, en aanpassingen aan het vastgestelde ontwerp.
Onvoorziene werkzaamheden, zoals het tijdelijke asfalt en aanpassingen aan kabels en leidingen, hebben bijgedragen aan de kostenstijging. Daarnaast waren er extra kosten door extreem nat weer en de noodzaak om de wegbreedte aan te passen van 5 meter naar 5,4 meter, zoals voorgesteld door de verkeerskundige.
Gemeenteraad beslist
Na de zomervakantie wordt er een raadsvoorstel opgesteld dat geagendeerd wordt voor de vergadering van de gemeenteraad op 30 oktober 2024. Tijdens deze bijeenkomst zal de noodzaak van de extra financiering worden besproken, zodat de herinrichting van de wijk Moesel volgens plan kan worden afgerond.
Hoe komt het toch dat bij de gemeente (of bij de overheid) alles veel duurder wordt dan afgesproken? In dit geval zitten we op meer dan het dubbele van de origineel geplande 11,6 miljoen. En wie zou dat via de gemeentebelastingen op mogen hoesten? Zou een reden kunnen zijn dat de ambtenaren en politici gewoon niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit? In de tijd dat ik overheidsprojecten heb uitgevoerd zei mijn baas in het voortraject al dat ik hoog moest inzetten en dat er zo veel mogelijk stelposten in de overeenkomst moesten komen. Dat was gewoon standaard voor de overheid. Voor de rest van de markt moest je dat niet doen. Die wilden een overeenkomst waarin alles duidelijk stond beschreven en met zo min mogelijk stelposten. Misschien moet de overheid eens een kijkje nemen bij bedrijven, kunnen ze eens wat leren. Of in plaats van al die adviesbureaus inhuren een (bedrijfs)jurist eens een contract laten bekijken en onderzoeken op mogelijke delen die een (flinke) verhoging kunnen geven.
Om een werk te verrichten voor een gemeente, daar kun je als bedrijf voor inschrijven.
Het bedrijf wat het beste inschrijft (lees: goedkoopste) krijgt dan de opdracht.
Bij een goed bedrijf is inflatie en dergelijke al bij de offerte inbegrepen, zeker als het om een miljoenenopdracht gaat.
Maar er zit één probleem aan als de gemeente weigert meer te betalen als de afgesproken prijs, dat het bedrijf midden in de werkzaamheden failliet gaat en de straten nog maanden open blijven liggen.
Een miljoentje op 2 á 3 kan ik me met de inflatie van de afgelopen jaren nog voorstellen, maar meer dan het dubbele vind ik buiten alle proporties.