De fracties van PvdA Weert en GroenLinks Weert hebben hun zorgen geuit over de onveilige verkeerssituatie bij het fietspad onder de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart. In een brief aan het college van burgemeester en wethouders van Weert, wijzen zij op de gevaarlijke situatie waarbij schooljeugd en andere fietsers het afgesloten fietspad blijven gebruiken ondanks de gevaren en afzetting.
Vingerwijzen
In de brief staat vermeld dat er door uitspoeling van zand een groot gat is ontstaan bij het begin van het fietspad. Dit probleem speelt al enkele weken. De gemeente Weert en ProRail zijn op de hoogte gesteld. Beide partijen wijzen naar de Provincie Limburg, omdat dit deel van de spoorbrug onder hun verantwoordelijkheid zou vallen.
Volgens de laatste informatie in het kadaster is Railinfratrust B.V. (ProRail) echter de eigenaar van het perceel (WEE01-Y-167) waar het gat is ontstaan. De Provincie Limburg is wel belanghebbende op het gebied van regelgeving, maar niet de eigenaar. Desondanks is er nog steeds geen actie ondernomen.
De kortste route
“Het is wachten op ongelukken,” aldus de fracties. “Het is afgezet met een laag verkeershek, maar dit wordt gewoon opzijgeschoven want het is de kortste route.” Ze dringen aan op het plaatsen van stevige afzettingen en pleiten voor straatverlichting om de veiligheid in de donkere uren te verbeteren.
Er wordt niet doorgepakt
“Hoe is het mogelijk dat deze overheidsinstanties niet doorpakken en zelf met de Provincie in gesprek gaan om te zorgen dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost.”, aldus de fracties in de brief. Ze vinden het onbegrijpelijk dat de burger als bemiddelaar moet optreden en vervolgens van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Vervolg
Het college van B&W is nu aan zet om de vragen van PvdA Weert en GroenLinks Weert te beantwoorden. In de tijd tussen de publicatie van een bericht gisteren en vandaag zijn er al extra maatregelen genomen. De toegangspaden naar de brug zijn nu afgesloten met vastgeklemde bouwhekken, waardoor het moeilijker is om deze te verplaatsen. Weggebruikers worden nu min of meer gedwongen om gebruik te maken van Sluis 16 of de Stadsbrug.
Lees de brief (PDF): https://wdg.li/33ndfj1
Natuurlijk hebben deze reagerders gelijk in hun mening maar als een toegangsweg is afgesloten met hekken, toegangsborden e.d en vervolgens niet opgevolgd wordt door opzij schuiven en ondanks dat toch gebruik blijven maken uit gemakzucht dan zoeken deze overtreders het gevaar ook bewust op en is gezond verstand ver te zoeken.
Wat denk je dat er nu al is uitgegeven aan correspondentie en overleg. Ik wil de uiteindelijke rekening (en dan gespecificeerd) wel eens zien.
Dit is nu echt weer een voorbeeld van de politieke onbesluitvaardigheid. En maar blijven zeggen dat ze er voor de burger zijn.
Het is weer Nederland op zijn smalst.
En dan ook nog onderling tussen overheidsinstanties ruziën wie er een kruiwagen zand en wat specie in dat gat mag (lees: ‘moet’) stoppen. Echt niet te geloven dit.
Burger, had de mond maar gehouden, dat had je nu gemakkelijk over dat gat kunnen stappen. Nu moeten jullie helemaal om rijden (je kunt ook nog over de Ringbaan, ‘Boshoverbrug’ gaan, ipv de Stadsbrug), want dat gat is nog maanden lang niet gedicht.