De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben hun financiële halfjaarcijfers voor 2024 bekendgemaakt, waarin een verlies wordt gerapporteerd. Dit verlies heeft enkele directe en indirecte gevolgen voor treinreizigers. Het directe gevolg is dat volgend jaar de treinkaartjes duurder worden.
Financiële tekorten
De NS kampt met een aanzienlijk verlies in de eerste helft van 2024. De belangrijkste oorzaken zijn de blijvende effecten van de coronapandemie op het reisgedrag, stijgende kosten en uitdagingen in de operationele uitvoering. Ondanks de stijging van de reizigersaantallen ten opzichte van de afgelopen jaren, blijft het aantal forenzen nog steeds onder het niveau van vóór de pandemie. Dit resulteert in financiële druk op de dienstverlening.
Impact op treinreizigers
Voor treinreizigers zijn de gevolgen van de huidige financiële situatie van de NS merkbaar. Er zijn plannen om de frequentie en capaciteit van treinen op drukke trajecten aan te passen. Dit betekent mogelijk langere wachttijden en drukker bezette treinen, vooral tijdens de spitsuren. Daarnaast is de kans op verstoringen en vertragingen groter door de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.
Tariefsverhoging
Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer een eenmalig bedrag van € 120 miljoen vrijgemaakt voor het jaar 2024, waardoor NS een voorgenomen tariefsverhoging van de treinkaartjes en abonnementen van 8,7% kon uitstellen. Voor 2025 is dit bedrag niet meer beschikbaar, waardoor NS genoodzaakt is de uitgestelde tariefsverhoging in 2025 alsnog door te voeren, bovenop de reguliere inflatie.
Toekomstige vooruitzichten
NS werkt aan het uitbreiden van de treindienstregeling en het verbeteren van de infrastructuur om beter voorbereid te zijn op de toekomstige groei van het aantal reizigers. Er wordt geïnvesteerd in nieuwe treinen en het verlengen van bestaande treinen op drukke trajecten.
Hoewel de huidige financiële situatie uitdagingen met zich meebrengt, blijft NS zich inzetten voor een betrouwbare en efficiënte dienstverlening.
Nou lekker dan. Duurder kaartje, minder treinen en overvolle treinen. Bijde NS is het toch al een puinhoop. Met deze maatregelen drijven ze mensen weer de auto in. Kan het voormalige onderdanige vriendje van spilzieke Kaag onze nationale Piet leut Robbie Jetten weer huilie huilie doen samen met opgeblazen Timmermans, onze politieke scheldkanon,en de schuld hiervoor iemand anders in de schoenen schuiven.
Nou lekker dan. Duurder kaartje, minder treinen en overvolle treinen. Bijde NS is het toch al een puinhoop. Met deze maatregelen drijven ze mensen weer de auto in. Kan het onderdanige vriendje van Kaag onze nationale Piet leut Robbie Jetten weer huilie huilie doen samen met opgeblazen Timmermans, onze politieke scheldkanon,en de schuld hiervoor iemand anders in de schoenen schuiven.