De vernieuwde Emmasingel in Weert veroorzaakt problemen voor uitstappers, vooral voor ouderen en minder mobiele personen. Hoewel de vergroening van de oostzijde van de straat is voltooid, leidt het ontwerp tot praktische bezwaren. Tijdens een commissievergadering in het stadhuis van Weert werd dit woensdagavond besproken. Ook voor de Jan van der Croonstraat, die recent is vernieuwd, kwamen problemen naar voren.
Problemen bij in- en uitstappen
Op de Emmasingel zijn plantvakken vergroot en het trottoir vernieuwd. Volgens Peter van Akkerveken (DUS Weert) is het idee achter de vergroening goed, maar zorgt de vernieuwde inrichting nu voor problemen bij het in- en uitstappen aan de rechterkant. Voor ouderen, minder mobiele personen en mensen met kinderwagens is er te weinig ruimte om comfortabel uit te stappen. De stoep is te smal, waardoor uitstappen op een smalle strook plaatsvindt, wat de mobiliteit belemmert.
Een soortgelijke situatie doet zich voor in de Jan van der Croonstraat. Hier stappen mensen direct de groenstrook in, wat vooral bij het verzorgingshuis Ververshof voor problemen zorgt. Ouderen en minder validen kunnen door de aanpassing moeilijk veilig uitstappen. DUS Weert pleit voor aanpassingen om de mobiliteit van uitstappers te verbeteren.
“Iets minder mooi en iets meer praktisch”
Pierre Sijben (CDA) uitte ook zijn zorgen over de problemen die de vernieuwde Emmasingel veroorzaakt voor uitstappers. Hoewel hij positief begon, gaf hij al snel aan dat de praktische kant beter had gekund. “Iets minder mooi en iets meer praktisch zou beter zijn geweest,” zei hij. Hij vroeg zich af wie verantwoordelijk is voor het ontwerp en hoe het besluit voor de uitvoering is genomen.
Andere meldingen
Ook zijn er problemen gemeld bij WdG. Sommige auto’s blokkeren inritten of parkeren deels in de plantvakken, wat de situatie nog lastiger en rommelig maakt. Daarnaast zijn de eerste stoeptegels al beschadigd door het parkeergedrag. Verder is het trottoir richting de opritten smal en is niet de stoep verbreed maar splitverharding aangebracht.
Wethouder Paul Spruijt beloofde de commissieleden schriftelijk te antwoorden op de gestelde vragen.
Dat krijg je met bestuurders die geen verstand hebben van verkeer. Eerst Moesel. Nu de Singel. Wat volgt? Vooral niet luisteren naar de verkeerskundigen
Wiens idee was het ook alweer en waarom worden er weer eens een zak gemeenschappelijke gelden verkwist.
Eerst nadenken en dan pas uitvoeren schijnt toch een bovenmenselijke inspanning te zijn die weinige waar kunnen maken. Stelletje amateurs.
Het grootste probleem was dat de bomen die erg oud zijn moesten blijven staan.
Deze bomen hebben een enorme wortelstrucktuur….en geven in de toekomst nog meer problemen.
Er had gezorgd moeten worden voor nieuwe aanplant.
Als deze vervangen hadden mogen worden….waren de tekeningen die gemaakt moesten worden én de uitvoering een stuk eenvoudiger geweest.
Nu is het net 3 keer niks.