De gemeenteraad van Weert is geïnformeerd over twee spoorprojecten: de IJzeren Rijn/3RX en de passagiersverbinding tussen Antwerpen, Hamont en Weert. Beide projecten spelen een cruciale rol in de regio en vragen om samenwerking tussen Limburg, het Rijk en België. In februari/maart 2025 staat een nieuw werkbezoek gepland om deze onderwerpen verder te bespreken.
IJzeren Rijn blijft gevoelig
De IJzeren Rijn is een historische goederenspoorlijn die Antwerpen en het Ruhrgebied via Limburg verbindt. Deze lijn ligt sinds 1991 stil, maar de discussie over heropening blijft actueel. Vanuit Belgisch perspectief is reactivering belangrijk, maar Limburg verzet zich vanwege negatieve gevolgen voor natuur en leefomgeving. Gouverneur Roemer maakte duidelijk: “Drie keer nee voor Limburg.” De gemeente Weert steunt dit standpunt volledig.
Passagierslijn Antwerpen-Weert als speerpunt
Naast de IJzeren Rijn is de passagiersverbinding tussen Antwerpen en Weert een belangrijke prioriteit. Momenteel reikt de lijn voor reizigersvervoer tot Hamont. Een haalbaarheidsstudie, uitgevoerd door Rebel in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, concludeert dat een volledig Belgisch spoorsysteem de beste optie is. Deze aanpak omvat een geïsoleerd spoor en een aparte brug over de Zuid-Willemsvaart, met geschatte kosten tussen €39 en €73 miljoen.
Samenwerking en vervolgstappen
De gemeente Weert werkt samen met partners om deze plannen te realiseren. Tijdens het werkbezoek in februari/maart 2025 krijgen Tweede Kamerleden meer inzicht in de plannen en het belang van grensoverschrijdend vervoer. Dit werkbezoek benadrukt ook andere infrastructurele verbeteringen, zoals aanpassingen aan de A2.
Met deze projecten wil Weert bijdragen aan betere economische en sociale verbindingen in de regio.
Een personentrein verbinding van bijna 75 miljoen Euro (tegen de tijd dat het traject klaar zal zijn, zit je over de 100 miljoen Euro) voor een tiental reizigers per dag.
De Belgen hebben een andere voltage ( ik meen 3000 Volt) op de bovenleiding dan de Nederlanders (1500 Volt), vandaar de Belgische trein een apart perron op het Weerter station moet krijgen.