Vloeibare waterstof zou zomaar de toekomst van de maritieme industrie kunnen zijn. Om dit te laten zien werken Rick de Groot en Carlijn Willems, afkomstig uit Weert, als onderdeel van het TU Delft Hydro Motion Team aan een boot die wordt aangedreven met vloeibare waterstof.
Rick en Carlijn
Rick is de Chief Vehicle Dynamics van het team. Hij is verantwoordelijk voor het coördineren van alle bewegende onderdelen van de boot, van voortstuwing en besturing tot het foilsysteem waarmee de boot boven de golven kan vliegen. Carlijn is de Low Voltage Engineer. Zij is verantwoordelijk voor de bekabeling en zorgt dat alle verbindingen optimaal en betrouwbaar zijn. Daarnaast beheert zij het dashboard en de pilootinterface, zodat er een soepele en intuïtieve communicatie is met het systeem.
Innovatieve technologie
Vorig jaar was het doel van het team om als eerste met een op waterstof varende boot het Kanaal over te steken. Hierin waren ze succesvol. Ook dit jaar zal het TU Delft Hydro Motion Team een grote stap zetten richting een duurzamere maritieme industrie. Met een team van vijfentwintig studenten zal er in een jaar tijd een boot worden ontworpen, geproduceerd en getest, die ditmaal zal varen met vloeibare waterstof als brandstof. Om de efficiëntie van hun boot te optimaliseren, zal deze ook beschikken over hydrofoils. Deze innovatieve technologie bestaat uit drie vleugels onder de boot. Als die onder de juiste hoek worden geplaatst en de boot hard genoeg vaart, zal het voertuig uit het water worden getild. Omdat de boot dan veel minder weerstand ervaart, wordt er minder energie verbruikt bij dezelfde vaarsnelheid.
Overstap op vloeibare waterstof
De afgelopen jaren werd waterstofgas gebruikt om de boot van energie te voorzien. Het team van dit jaar maakt echter de overstap naar de veelbelovende vloeibare vorm. Met een hogere energiedichtheid dan waterstofgas zou dit zomaar de brandstof van de toekomst kunnen zijn. Echter brengt vloeibare waterstof ook uitdagingen met zich mee. Zo moet deze energiedrager op -253 graden Celsius worden bewaard om vloeibaar te blijven. Voor deze en andere technische uitdagingen zijn er de afgelopen maanden oplossingen gevonden.
Na de designpresentatie op 18 december zal het team de verschillende componenten van de boot gaan produceren. Met behulp van partners, binnen én buiten de maritieme industrie, zullen de studenten de boot de komende maanden vormgeven en testen. Vervolgens zullen ze het eindproduct presenteren aan de buitenwereld.
Monaco Energy Boat Challenge
Het TU Delft Hydro Motion team zal in juli deelnemen aan de Monaco Energy Boat Challenge en daar racen tegen commerciële bedrijven en andere studententeams om de potentie van vloeibare waterstof wereldkundig te maken.