De vier straten die twee jaar geleden als eerste aan de beurt waren tijdens de herinrichting van de wijk Moesel, worden mogelijk opnieuw opengebroken. Het college van B&W is akkoord gegaan met een voorstel om € 20.000 uit te trekken voor onderzoek naar verbreding van de Irenelaan, Johanna van Polanenstraat, Margrietlaan en Jan de Oudestraat.
Tijdens de reconstructiewerkzaamheden op Moesel bleek al vrij snel dat de nieuw aangelegde straatbreedte van 5 meter door bewoners als onvoldoende werd ervaren voor een veilige doorstroming van tweerichtingsverkeer en fietsers. Ook werden de parkeermogelijkheden in de straten als beperkt ervaren. Op basis van de feedback van de bewoners en verkeerskundige inzichten is het project aangepast en zijn de overige straten uitgevoerd met een breedte van 5,40 meter. Tevens is er meer aandacht besteed aan de parkeergelegenheden in deze straten. De groenambitie is daarmee bijgesteld en er is meer ruimte gecreëerd voor het verkeer.
Om de problemen in de vier eerder aangelegde 5 meter-straten op te lossen is echter aanvullend onderzoek en planvorming nodig. Uit het onderzoek moet blijken of en hoe deze straten kunnen worden verbreed of worden aangepast met meer parkeergelegenheden, zodat ze wel aan de wensen van de bewoners voldoen.
De planvoorbereiding start in het eerste kwartaal van 2025. Middels bewonersbrieven en participatieavonden zullen de betrokken bewoners op de hoogte worden gehouden van de nieuwe ontwerpen en plannen.
Ongelofelijk wat een geblunder met die doorrijbreedte. Een kind kan zien dat hier onmogelijk tegemoetkomende auto’s elkaar kunnen passeren, laat staan hulpdiensten als ambulance, brandweer, politie. Ondeskundigheid viert weer eens hoogtij en wat een kluppels die zo’ n plan en uitvoering goedkeuren. De bewoners notabene moesten allert zijn anders hadden de uitvoerende kluppels het ook nog verkocht als ‘ verkeersremmend.
€ 20.000 wordt uitgetrokken voor onderzoek, wat een blinde nog kan zien, en een berg euro om weer een reconstructie uit te voeren. Hopelijk toch niet door de zelfde kluppels.
Inderdaad, lijkt op weer 20.000 naar een “bevriend” adviesbureau. Terwijl toch eigenlijk iedereen, zelfs politici en ambtenaren, zou moeten weten dat je infrastuctuur moet worden bepaald door gemiddeld minimaal 2 auto’s per woning en je dus daarvoor ook parkeerruimte moet inplannen. En waarom een onderzoek als de enige oplossing is breder maken?