De gemeente Weert stemt in met de voortzetting voor het verbeteren van de fietsroute tussen Weert en Nederweert. Een belangrijk onderdeel hiervan is de aanleg van een rotonde op de Wiekendreef. Dit project richt zich op een veiligere en snellere fietsverbinding.
Rotonde en fietspad langs kanaal
Na uitgebreid onderzoek en participatie met omwonenden heeft de gemeente verschillende varianten beoordeeld. Uiteindelijk kiest de gemeente voor variant B2, waarbij het fietspad langs het kanaal komt te liggen. Daarnaast wordt een rotonde op de Wiekendreef aangelegd. Volgens verkeersdeskundigen biedt deze variant de meest veilige en efficiënte oplossing. Bovendien krijgt deze aanpak enige steun van omwonenden.
Al in februari 2022 nam de gemeenteraad unaniem een motie aan die opriep tot een verkeersveilige aansluiting van de Helmondseweg op de Wiekendreef. Dankzij de rotonde verbetert de doorstroming van het verkeer en nemen onveilige situaties af.
Variant C kreeg steun van buurtbewoners
Tijdens het participatietraject gaven veel buurtbewoners de voorkeur aan variant C (zie ook onderstaand PDF-document), waarin het fietspad langs het kanaal zou komen en gemotoriseerd verkeer op de Helmondseweg beperkt zou worden tot alleen bestemmingsverkeer. Daarnaast werd volgens variant C de weg in tweeën ‘geknipt’ met een doodlopend einde. Deze oplossing zou niet alleen de fietsveiligheid verbeteren, maar ook de verkeersdrukte in de buurt verminderen.
Toch koos de gemeente uiteindelijk niet voor deze variant. Een belangrijk bezwaar kwam van de politie, die waarschuwde dat het afsluiten van de Helmondseweg voor doorgaand verkeer negatieve gevolgen zou hebben voor de aanrijtijden van hulpdiensten. Daarnaast bleek uit verkeersmetingen dat veel automobilisten tijdens eerdere wegafsluitingen uitweken naar de Ringbaan-Noord, wat daar juist voor extra drukte en langere wachttijden bij verkeerslichten zorgde. Omdat deze variant dus extra inspanningen en kosten zou vergen om de verkeersstromen goed op te vangen, heeft de gemeente besloten variant B2 uit te voeren.
Werkzaamheden
Het eerste deel van de fietsverbinding, van de Randweg-Zuid in Nederweert tot aan de Ringbaan Oost in Weert, vordert volgens planning. Inmiddels is het traject in Nederweert afgerond en officieel geopend op 6 december 2024. De volgende fase, het gedeelte in Weert, start in maart 2025 en loopt van Kampershoek tot de Ringbaan-Oost.
Kosten en planning
Voor het tweede deel, tussen de Ringbaan-Oost en de Wiekendreef, is een investering van € 4.846.460,- nodig. De gemeente financiert een deel hiervan met subsidies van de Provincie Limburg en het Rijk. Toch blijft er een tekort van € 2.515.005,-, dat de gemeente Weert zelf moet bijleggen.
Wat betreft de planning: de gemeente verwacht dat de aanbesteding in het tweede en derde kwartaal van 2025 plaatsvindt. Vervolgens start de uitvoering eind 2025. Als alles volgens schema verloopt, is het traject in het tweede kwartaal van 2026 gereed.
Betrokkenheid omwonenden
De gemeente betrekt omwonenden bij de plannen, zo is te lezen in de gemeentelijke documentatie. In totaal vonden er twee informatieavonden plaats, terwijl een werkgroep van vijf bewoners actief meedacht. Op 9 december 2024 organiseerde de gemeente de laatste informatieavond. Daarnaast blijven omwonenden ook tijdens de uitvoeringsfase betrokken. Zij krijgen de mogelijkheid om input te leveren tijdens drie geplande bijeenkomsten.
Een veilige fietsverbinding
Met deze hoogwaardige fietsverbinding verbeteren de fietsveiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid in de regio. De keuze voor een fietspad langs het kanaal en een rotonde op de Wiekendreef zorgt voor een optimale balans tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.
Gemeenteraad beslist
Op 12 maart 2025 neemt de gemeenteraad een definitief besluit over de financiering en uitvoering. Zodra de aanbesteding is afgerond, werken de betrokken partijen het plan verder uit. Als alles volgens planning verloopt, kunnen fietsers in 2026 gebruikmaken van de nieuwe verbinding.
Bekijk de varianten (PDF): https://wdg.li/ezrf1tq
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225000-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225001-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225002-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225003-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225004-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225005-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225006-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225007-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225008-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225009-1024x683.jpg)
![](https://www.weertdegekste.nl/wp-content/uploads/2025/02/Omgeving-Helmondseweg-Wiekendreef-060225010-1024x683.jpg)