De PvdA in Weert wil weten of de gemeente klaar is voor de groei van elektrische voertuigen. De partij heeft vragen gesteld over de beschikbaarheid van laadpalen, de spreiding en de veiligheid van de laadinfrastructuur. Volgens de PvdA moet Weert zich beter voorbereiden op de stijgende vraag naar laadmogelijkheden.
Onderzoek naar kabelgoten
Eerder vroeg de PvdA het college om een proef te starten met kabelgoten, zodat bewoners zonder eigen oprit hun elektrische auto met zelf opgewekte stroom kunnen opladen. Op dit moment verbieden de regels in Weert het leggen van laadkabels over het trottoir. Het college liet weten dat de huidige regels zorgen voor veiligheid en uniformiteit in de openbare ruimte. Wel wordt in de eerste helft van 2025 onderzocht of kabelgoten onder voorwaarden mogelijk zijn.
Meer laadpalen nodig
De PvdA maakt zich ook zorgen over het aantal laadpalen in Weert. Momenteel zijn er 111 openbare laadpalen, terwijl het aantal elektrische auto’s snel toeneemt. De partij vraagt of dit voldoende is en of er een spreidingsbeleid is. Ook wil de PvdA weten of het huidige beleid, waarbij alleen private aanbieders laadpalen plaatsen, de groeiende vraag kan opvangen.
Zorgen over veiligheid
Naast het aantal laadpunten vraagt de PvdA aandacht voor brandveiligheid. De partij wil weten of de locaties van laadpalen worden getoetst aan brandweerrichtlijnen en of er voldoende maatregelen zijn om branden in parkeergarages te bestrijden. Het college van B&W zal binnenkort reageren op de vragen.
Lees de brief van PvdA Weert (PDF): https://wdg.li/bvv6epa
In 2024 waren er (volgens cijfers van de gemeente Weert zelf) 23.767 huishoudens in Weert. Reken nu eens op 2 auto’s per gezin gemiddeld (sommige maar 1, anderen met grotere kinderen 3 of zelfs 4). Dan zegt een eenvoudige rekensom dat je in principe zo’n 25.000 laadpalen met dubbel oplaadpunt (dus met 2 parkeerplaatsen op nummerbord) zou moeten hebben als electrisch rijden verplicht wordt. Leg mij dan maar eens uit hoe je dat klaar kunt krijgen in wijken met woningen zonder eigen oprit of bij flats (of tegenwoordig appartementen) zonder eigen parkeergerage. Nog daargelaten dat het infrastructuur nog heel wat jaren nodig heeft om de inhaalslag te maken. Succes reactieve in plaats ven preventieve politici.
Wikuso,
Ik werd benieuwd hoeveel auto’s we nu in Weert hebben..
Weert @ CBS; Gemiddeld 1.1 per huishouden. Dus met de 23.767 huishoudens die jij noemt hebben we het dan over 26.144 auto’s.
Oprit
In Nederland heeft 45% een eigen oprit, in ons wat landelijkere Limburg zelfs 61%. Dan denk ik dat de “niet oprit houders” meer in het centrum wonen en in verhouding minder auto’s (en laadbehoefte) hebben aangezien bereikbaarheid beter is. Dus mogelijk heeft meer dan 61% van de auto’s toegang tot een oprit. Maar dit is een aanname..
Minder Auto bezit
Het idee is wel dat niet al die 26.144 auto’s vervangen gaan worden voor een EV. Aangezien auto’s 23 van de 24 uur per dag stilstaan zouden we middels deelconcepten hopelijk ooit een oplossing vinden om met minder te kunnen. Dat zou een hoop ruimte schelen! 26.144 * 12m2 (Parkeervak 2*6m) = 313.724m2 ofwel 46 voetbalvelden ofwel de wijk Fatima. Een paar voetbalvelden minder auto’s zou fijn zijn :D. Maar goed dat we minder auto’s hebben tegen de tijd dat we allemaal electisch rijden is ook een aanname..
Hoeveel openbare laadpunten dan nodig?
De 39% zonder oprit zijn er dus 10.196. Gemiddeld rijd een auto 35km per dag. De gemiddelde range van een EV is 357 (in 2022) en dit stijgt alleen maar. Dus gemiddeld 1x in de 10 dagen laden. Een EV laad natuurlijk maar een aantal uur met een snel openbaar AC laadpunt. Een laadpunt kan dus aangezien er snachts niemand gaat omsteken waarschijnlijk maar 2 EVs laden, misschien 3 per dag als er nog een buurtbewoner overdag thuis is. Dus 10.196 ev / 10 dagen / 2 ladingen = 510 laders, 2 aansluitpunten per paal? Dan kom je op 260 laders. Als het dan ook nog blijkt dat vooral de oprit houders auto’s hebben en we over x aantal jaar minder auto bezig hebben kan dat getal nog naar beneden.. Maar goed mensen gaan hem vaker dan nodig inpluggen, hem te lang er in laten steken en andere niet efficiënte dingen doen. Dus adviseer ik gemeente Weert om boven de 260 te gaan zitten.
Met meer laadpunten kunnen we ook dynamisch gaan laden en zo het net versterken door op gunstige momenten auto’s sneller te laden, ontladen? Er is van alles mogelijk, de toekomst ligt aan onze voeten!
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2024/08/autobezit-per-huishouden-1-januari-2023
https://www.zonneplan.nl/blog/zonder-eigen-oprit-wil-een-op-drie-nederlanders-niet-elektrisch-rijden
https://factory.fhj.nl/factcheck-een-auto-staat-95-procent-van-de-tijd-stil/
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2023/45/gemiddeld-kilometrage-personenauto-s-per-365-dagen
https://blog.evbox.com/nl-nl/hoe-ver-rijdt-een-elektrische-auto-op-%C3%A9%C3%A9n-lading#:~:text=Volgens%20de%20gegevens%20die%20in,juist%20antwoord%20op%20te%20geven.
Det die van de partij van der Arschlochs ens wat nuttigs goan doon en zich ens inzetten veur wat er echt toe duit!
Gaap!! Na dit toch maar helemaal gelezen te hebben …….. Aanname na aanname en dan ook nog de gemeente adviseren met gemiddelden. Leuk voor een sprookje voor al die auto bezitters die natuurlijk gelijk en elektrische dure auto gaan aanschaffen, een laadpaal laten plaatsen. Slaap lekker.