Zo’n 110 inwoners van Weert-Zuid hebben zaterdagavond in Het Keenter Hart genoten van een Iftar-maaltijd, de maaltijd die moslims tijdens de ramadan na zonsondergang nuttigen. De bijeenkomst bracht zowel moslims als niet-moslims samen aan tafel. Organisator Malika Zaaboul had alle bewoners van Keent en Moesel uitgenodigd om mee te eten. De beschikbare stoelen waren binnen korte tijd gereserveerd.
Sprekers
Voorafgaand aan de Iftar kwamen twee sprekers aan het woord. Aissa Meziani sprak over diversiteit en inclusie. Auteur en docent burgerschap Bilal Ben Abdelkarim vertelde onder andere over zijn boek Van dankbaar naar strijdbaar.
Speciale gasten
De organisatie had voor deze avond ook een aantal bijzondere gasten uitgenodigd. Naast burgemeester Vlecken waren ook gouverneur Emile Roemer en de consul-generaal van Marokko, Samira Moufik, aanwezig.
Zonsondergang
Na zonsondergang, om 18.31 uur in Weert, kon er genoten worden van de Iftar. Voor veel aanwezigen was dit een welkome maaltijd na een dag van vasten.
In het zonnetje
Zaterdag was het ook Internationale Vrouwendag, een mooie gelegenheid voor de organisatie om Fatima Ajermo in het zonnetje te zetten. Zij heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor gezinnen die te maken kregen met maatschappelijke en sociale problemen. Als blijk van waardering ontving ze een certificaat, ondertekend door burgemeester Vlecken, consul-generaal Samira Moufik en gouverneur Roemer.
Video
In deze video nemen we een kijkje bij de Iftar. Malika Zaaboul vertelt over de betekenis van deze maaltijd, en gouverneur Emile Roemer deelt zijn ervaring: https://vimeo.com/1063996280.



















Het maakt mij niet zoveel uit hoe een iftar beleefd of geleefd wordt in Weert en welke ‘spraakmakende’ gasten deze gemeenschap uitnodigt wat mij eigenlijk wel verbaasd is dat de ramadan altijd voor een vastenperiode staat terwijl het eigenlijk niet anders is dan een enkele middag maaltijd overslaan inhoudt.
Regelmatig lees ik ook de columns van Lale gul in de Telegraaf wat toch veel duidelijkheid verschaft aan vastgegroeide misschien wel vastgeroeste meningsuiting en vorming over en ook van moslim en niet moslim waar weer algauw begrippen als inclusie en diversiteit aan de orde komen en dat vind ik nu eens jammer.