Aan de Graafschap Hornelaan 165 in Weert is sinds kort een XXL-store voor woninginrichting gevestigd. Interieur Weert is de nieuwe naam waarmee ondernemer Richard Creemers niet alleen vloeren, maar ook tegels en raamdecoratie aanbiedt. “Het is het totaalconcept waar ik 25 jaar geleden al van droomde, en waarmee ik mijn klanten nu volledig kan ontzorgen.”
Passie voor woninginrichting
“Al vanaf mijn zeventiende zit ik in de woninginrichting”, zo vertelt Richard. “Ik ben begonnen bij een heel klein bedrijf en na zo’n acht jaar overgestapt naar een heel groot bedrijf. Daar werd ik al vrij snel eindverantwoordelijke voor de buitendienst. Na verloop van tijd merkte ik dat het me tegen begon te staan dat werknemers hier met frisse tegenzin hard werkten voor het betalen van hun huur of hypotheek, terwijl hun baas in een dure auto rondreed. Ik besloot een paar jaar iets anders te gaan doen, maar kwam uiteindelijk toch weer terug bij woninginrichting. Dit is en blijft nu eenmaal mijn passie.”
Creemers Vloeren
Richard besloot het echter anders te gaan doen en begon voor zichzelf, met het verkopen en leggen van vloeren: ‘Creemers Vloeren’, destijds gevestigd aan de Oude Graaf in Weert, was een feit. Al snel groeide het bedrijf en vier jaar geleden verhuisde Richard met zijn vloeren naar de Graafschap Hornelaan. Hier nam hij zijn intrek in een deel van het pand waarvan hij sinds dit jaar de gehele oppervlakte benut.
“Dit is wat ik 25 jaar geleden voor ogen had: één XXL-store waar je vloeren, trapbekleding, raamdecoratie en keramische tegels uitzoekt. Mijn visie is dat klanten binnenlopen wanneer ze aan de slag gaan met de verbouwing of nieuwbouw van hun huis en hier alles kunnen uitzoeken. Ik neem hen bij de hand, loop met hen rond, maak een moodboard en we zoeken samen zowel een vloer als tegels en raamdecoratie uit. De klant gaat van hieruit de stad in en strijkt met een kopje koffie en een lekker stukje gebak neer op het terras. Ik denk dat dát de toekomst is.”
Interieur Weert als totaaloplossing
Van zijn klanten hoort Richard dan ook regelmatig terug dat ze het als er prettig ervaren dat ze voor een totaaloplossing bij hem terechtkunnen. “We hebben nu een grote winkel, maar behouden de service van een ‘boerenzaakje’, om het zo maar te zeggen. Prijstechnisch kunnen we meedoen met de grote jongens, omdat we toch behoorlijk wat meters maken, maar we behouden onze goede service.”
Van die goede service moet volgens Richard iedereen kunnen profiteren. “Ik wil de hele markt kunnen bedienen, zowel mensen die gebonden zijn aan een beperkt budget als mensen die op zoek zijn naar het neusje van de zalm. Zo hebben we tegels van € 35,- inclusief btw, maar kunnen we ook Italiaanse designertegels leveren van € 90,- per vierkante meter.”
Eén prijs
Voor raamdecoratie geldt hetzelfde, maar voor pvc niet. “Dat heb ik namelijk zelf gecreëerd, omdat er vroeger veel verschil was in prijs, maar niet in kwaliteit. Een jaar of twee geleden heb ik daarom alle leveranciers hier uitgenodigd en afspraken gemaakt over een stabiele inkoop. Zodoende kan ik mijn klanten nu een offerte aanbieden, nog voordat ze überhaupt een vloer hebben uitgekozen. De reden hiervoor is dat ik het altijd al verkeerd heb gevonden wanneer een klant een keuze maakt op basis van de prijs. Dan pak ik nog liever zelf iets minder marge dan dat mijn klant over tien jaar denkt: ‘Had ik voor die paar euro per vierkante meter extra toch maar die andere vloer gekozen.'”, aldus Richard.
Bijkomend voordeel is dat Richard zo eenvoudig afspraken kan maken met de aannemers in zijn netwerk. Zijn klanten weten direct hoe het kostenplaatje er uit gaat zien en kunnen wanneer ze daaraan toe zijn de mooiste vloer bij dat kostenplaatje uitzoeken. “Zo helpen we elkaar, en dat is precies wat in mijn ogen ondernemen inhoudt: voor elkaar klaarstaan, elkaar iets gunnen. Je moet niet denken dat je het alleen redt, je moet kunnen delen. Iemand die kan delen, die kan vermenigvuldigen.”
Op die manier blijft Richard zijn bedrijf uitbreiden. Sinds een tijdje werkt hij namelijk ook samen met Kijk op Gordijnen, een Nederlandse specialist in raamdecoratie. “Zij leveren kwaliteitsproducten uit eigen land, zorgen voor goede communicatie met leveranciers en helpen met de vraagstellingen van klanten. Daar ben ik dus heel blij mee!”
Open dag
De toevoeging van tegels maakt het plaatje voor Richard compleet: “Nu zijn we dat bedrijf waar ik 25 jaar geleden al van droomde. Gewoon een totaalconcept, niet meer en niet minder. We kunnen de klant volledig bedienen.”
Om die reden besloot Richard zijn XXL-woonstore ‘Interieur Weert’ te noemen en op zondag 9 maart feestelijk te heropenen voor het publiek. Vele tientallen geïnteresseerden namen een kijkje in het uitgebreide assortiment aan vloeren, raamdecoratie en nu dus ook tegels. Ondertussen maakten ze kennis met Richard én met zijn collega Desteny. “Nu ik steeds groter word, kan ik niet meer alles alleen. Daarom heb ik Desteny vorig jaar aangenomen. Zij komt niet uit het vak, maar wel uit de verkoop én ze heeft affiniteit met woninginrichting. Dat is te merken, want ze pakt alles heel snel op. Ze heeft er gevoel voor, en dat is wat telt. Ik wil geen gelikte verkopers in mijn team: wij zijn adviseurs. We hebben passie voor ons vak en we stoppen niet op het moment dat de order hier is getekend, nee: dan beginnen we pas. Ik denk dat je daarmee het verschil kunt maken.”
Wil je het zelf ervaren, dan heten Richard en Desteny je van harte welkom in de showroom van Interieur Weert. Deze is gevestigd aan de Graafschap Hornelaan 165 en geopend op dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur. Voor meer informatie of alvast wat inspiratie kun je terecht op de website www.interieurweert.nl.














