Nieuwe rotondes, fietspaden en opstelstroken voor Ringbaan-Zuid

3 min. leestijd
Archieffoto WdG - Kruising Ringbaan-Zuid/Johan Willem Frisolaan

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Weert heeft een voorstel klaar voor een grootschalige herinrichting van de Ringbaan-Zuid. Dit plan moet de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in de omgeving verbeteren. De gemeente investeert ruim 6,8 miljoen euro in diverse aanpassingen, zoals nieuwe rotondes, bredere fietspaden en een verbeterde waterberging. De gemeenteraad beslist op 9 april 2025 over dit voorstel.

Wat gaat er veranderen?

Om de verkeersveiligheid en doorstroming te optimaliseren, neemt de gemeente maatregelen op verschillende kruispunten en wegvakken:

  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Maaseikerweg: De gemeente vernieuwt de verkeerslichten en breidt de opstelstroken voor afslaand verkeer uit. Daarnaast komen er extra rechtsafstroken vanaf de Maaseikerweg naar de Ringbaan-Oost en vanaf de Ringbaan-Zuid naar de Maaseikerweg.
  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Johan Willem Frisolaan – Keentersteeg: De aanleg van een rotonde verbetert de doorstroming en creëert een veilige oversteek voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Johan Willem Frisolaan / Laurenburg. De Keentersteeg, die iets verderop ligt, gaat dicht voor gemotoriseerd verkeer.
  • Kruispunt Ringbaan-Zuid / Kerkstraat – St. Jozefslaan: De gemeente verwijdert de huidige rotonde bij de Kerkstraat en Bocholterweg en legt een nieuwe, grotere rotonde aan bij de St. Jozefslaan. Dit verbetert de verkeersveiligheid en past beter binnen de ontsluitingsfunctie van de wijk.
  • Extra fietsverbindingen: Langs de Ringbaan-Zuid komt een nieuw fietspad dat aansluit op bestaande fietsroutes. Hierdoor ontstaat een veiligere en logische route voor fietsers.
  • Middenberm op de Ringbaan-Zuid: Om gevaarlijke inhaalacties en onverwachte verkeersmanoeuvres te voorkomen, plaatst de gemeente een middenberm.
  • Nieuwe wandel- en fietspaden: Tussen de Maaseikerweg en de Bocholterweg komt een nieuw wandel- en fietspad. Een deel hiervan loopt achter een tankstation langs.

Inrichting Stadsrandzone en waterberging

Naast de verkeersmaatregelen richt de gemeente de Stadsrandzone opnieuw in. Een waterberging van 2800 m³ voorkomt wateroverlast in de wijken Keent en Moesel. Bovendien zorgen nieuwe wandelpaden en groengebieden voor een aantrekkelijker en leefbaarder gebied.

Participatie en planning

Tijdens meerdere bijeenkomsten gaven omwonenden en belanghebbenden hun input over het plan. De gemeente hield rekening met hun zorgen over verkeersveiligheid en oversteekmogelijkheden voor langzaam verkeer.

In de komende maanden werkt de gemeente de ontwerpen verder uit. De uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting in de tweede helft van 2026, mits de gemeenteraad op 9 april 2025 instemt met het voorstel.

Ontwerpen

Ben je meer visueel ingesteld? Bekijk hier de schetsen van de voorkeursvarianten (PDF): https://wdg.li/yr0gclh (15 MB)

Deel dit bericht
Geef reactie