De provincie Limburg heeft gereageerd op de plannen van de NS om de Intercity-frequentie op station Weert in het weekend te verlagen naar één trein per uur. In een schriftelijke reactie aan de BBB- en D66-fracties bevestigt Gedeputeerde Staten dat deze versobering ongewenst is. Het heeft negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van Limburg.
Onzekerheid over de duur van de beperking
De plannen van de NS vloeien voort uit snelheidsbeperkingen op het traject Eindhoven-Den Bosch, maar volgens de provincie is onduidelijk waarom deze effecten nu pas zichtbaar worden en hoe lang de situatie zal duren.
Gevaar voor structurele verschraling
Gedeputeerde Staten deelt de zorgen van de BBB-fractie dat deze versobering mogelijk structureel kan worden. De provincie wil niet dat een tijdelijke maatregel leidt tot een permanente achteruitgang van het OV-aanbod in de regio Weert. Daarom zal zij in het adviesproces richting de NS nadrukkelijk aangeven dat een vermindering van de Intercity-frequentie onacceptabel is.
Oproep aan NS: zoek alternatieven
De provincie begrijpt dat infrastructurele werkzaamheden nodig zijn, maar vindt dat de impact op reizigers zo veel mogelijk beperkt moet blijven. Daarom roept zij de NS op om alternatieve oplossingen te onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar structurele maatregelen die ook buiten Limburg genomen kunnen worden.
Geen verdere inkrimping op andere Limburgse stations
Tot slot benadrukt de provincie dat de oplossing niet mag bestaan uit het schrappen van stops bij andere Intercity-stations in Limburg. De oproep aan de NS is duidelijk: zoek naar andere mogelijkheden om de snelheidsbeperkingen op te vangen zonder de bereikbaarheid van de provincie verder aan te tasten.
Het adviesproces rondom deze wijziging is nog gaande. Gemeenten, de provincie en andere OV-partijen kunnen hierop nog reageren voordat een definitieve beslissing wordt genomen.
- Lees de brief aan de BBB (PDF): https://wdg.li/u9y07jk
- Lees de brief aan D66 (PDF): https://wdg.li/0bimwey