Wordt regio Weert beter bereikbaar door inzet van ASML en Kamerleden?

4 min. leestijd
Eerder werkbezoek op NS-station Weert door Belgische ministers, een Nederlandse staatssecretaris

Op 14 maart 2025 brengt een delegatie van Tweede Kamerleden een werkbezoek aan de gemeente Weert. Dit bezoek, georganiseerd door de gemeente Weert in samenwerking met de Tweede Kamercommissie Infrastructuur & Waterstaat, de Provincie Limburg en de Vereniging Treinreizigersvervoer (VTV), richt zich op de rol van Weert in de bereikbaarheid van de Brainportregio. De delegatie bekijkt welke haalbare en betaalbare oplossingen er zijn om de mobiliteit te verbeteren.

Dit werkbezoek is het derde overleg tussen Weerter bestuurders en Kamerleden sinds september 2024 in de reeks “Weert en de Brainport”. Tijdens het bezoek worden onder andere een woonlocatie, de spoorlijn Weert-Hamont-Antwerpen en de A2 onder de loep genomen.

Weert als cruciaal knooppunt voor Brainport

Weert ligt op slechts 15 minuten met de trein van Eindhoven en vormt het hart van een regio met ongeveer 80.000 inwoners. Cultureel gezien is het een Limburgse stad, maar de invloed van de Brainportregio groeit. Dit zorgt voor een toename van innovatieve bedrijven, woningzoekenden en forenzen, evenals een grotere vraag naar ruimte, bereikbaarheid en energie.

De gemeente Weert wil tot 2037 in totaal 4.650 nieuwe woningen bouwen om in deze groeiende behoefte te voorzien. Burgemeester Raymond Vlecken benadrukt het belang van overheidssteun: “Er is nu actie nodig om op een goede manier ruimte te blijven bieden aan de vraag uit de Brainportregio en tegelijkertijd te zorgen dat Weert voor eigen burgers en bedrijven haalbaar, betaalbaar en leefbaar blijft. Als gemeente kunnen we daarbij niet zonder het Rijk.”

Snellere busverbindingen naar Eindhoven

De verkeersproblemen aan de zuidkant van de Brainportregio nemen toe. Files op de A2, die bij (Neder)Weert beginnen, zorgen voor vertragingen voor zowel personen- als vrachtverkeer.

Wethouder Hans Fuchs ziet een snelle busverbinding als een mogelijke oplossing: “De oplossingen voor de file op de A2 zijn beperkt. De geplande hoogwaardige openbaar vervoer-lijn op de A2 zou in ieder geval moeten beginnen bij een mobiliteitshub in Weert. Bij files moet de bus over de vluchtstrook kunnen rijden tot de High Tech Campus en/of De Run. Dit vereist meer samenwerking over de provinciegrens en financiering van het Rijk. Bijvoorbeeld uit het budget van 290 miljoen euro voor kleinschalige infrastructurele maatregelen die de doorstroming op het hoofdwegennet bevorderen.”

ASML steunt betere spoorverbinding tussen Weert en Antwerpen

De heropening van de passagiersspoorlijn Weert-Hamont-Antwerpen is niet alleen een wens vanuit Vlaanderen, maar biedt ook voordelen voor Nederland. Deze verbinding zou Weert en de Brainportregio beter en duurzamer bereikbaar maken voor forenzen uit stedelijke gebieden zoals Lommel en Pelt.

ASML steunt dit grensoverschrijdende initiatief. Lucas van Grinsven, Vice President Society & Community Engagement bij ASML, stelt: “Gelet op de groei van de metropoolregio Brainport Eindhoven en de noodzakelijke verandering van vervoerwijze – de ‘modal shift’ – ten bate van de bereikbaarheid van bedrijven en andere bestemmingen, heeft ook ASML haar steun uitgesproken voor de elektrificatie en modernisering van het spoortraject Weert-Hamont. De voltooiing van deze spoorverbinding brengt een directe OV-lijn met de regio Eindhoven tot stand. Dit verbetert de bereikbaarheid voor treinreizigers uit Noord-België naar de Brainportregio.”

Volgens wethouder Fuchs is vooral de elektrificatie van 8 kilometer bestaand spoor nabij Budel en Hamont-Achel essentieel: “Dit is een haalbaar en betaalbaar initiatief. De trein uit Antwerpen staat in Hamont-Achel nu maar liefst 40 minuten stil.”

Deel dit bericht
Geef reactie