In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) 2017 van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is te lezen dat de Belgische regering het voornemen heeft om het historische tracé van de lJzeren Rijn weer in gebruik te nemen. Dit tracé loopt via Budel, Weert, Roermond en Dalheim.
Voor de gemeente Weert zou het betekenen dat de goederentreinen dwars door de stad zouden rijden aangezien er in het document niet wordt gesproken over een eventuele ondertunneling van het tracé op het Weerter grondgebied. Onder de modernisering van het tracé verstaat het Ministerie echter wel een omleiding bij Roermond en een tunnel bij de passage van natuurgebied De Meinweg. Raadslid Joey Engelen (VVD) vroeg het College van B&W om een nadere toelichting.
Het College geeft aan bij haar standpunt te blijven: “Nee, tenzij”. De raad heeft dit standpunt ook bevestigd. Ook geeft men aan dat de wettelijke bevoegdheid van het goederenvervoer over het spoor in Nederland bij de Rijksoverheid ligt. De gemeente Weert heeft hierin geen bevoegdheden.
Men realiseert zich dat het baanvak van de spoorbaan Belgische grens en Weert gebruikt kan worden door goederentreinen. In december 2015 heeft namelijk de Raad van State geoordeeld dat dit, onder voorwaarden, toegestaan is. Er zijn namelijk beperkingen aangebracht in rijtijden en het aantal goederentreinen. Het traject is dus niet helemaal vrijgegeven, zoals Prorail vroeg. Hierbij is rekening gehouden met de effecten op de omgeving zoals flora en fauna.
Samen met de andere partners in het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden Limburg schrijft de gemeente deze maand dat zij tegen de komst van de IJzeren Rijn zijn, zeker omdat nog geen begin van zekerheid bestaat omtrent het treffen van al die maatregelen op gebied van veiligheid en leefbaarheid die door de regio als noodzakelijk worden beschouwd.
Wat gaat de gemeente doen?
De gemeente Weert heeft geen bevoegdheden op gebied van spoorwegen in Nederland. Deze liggen bij het Rijk en bij de Provincie. Provincie heeft namelijk bevoegdheden op gebied van personenvervoer. Het standpunt van Weert is: Nee, tenzij. Vanzelfsprekend blijft Weert lobbyen voor de maatregelen, die nodig zijn qua veiligheid en leefbaarheid voor de inwoners van Weert – een ondertunneling in Weert -, mocht een IJzeren Rijn gereactiveerd worden.
Overigens heeft de Duitse regering het IJzeren Rijn tracé via het historisch tracé en via de A52 naar Mönchengladbach in het ‘Bundesverkehrswegeplan 2030’ geschrapt. Er wordt
een nieuw tracé voorgesteld via Venlo en Kaldenkerken – Dülken. In Limburg wordt in dat geval van de Maaslijn gebruik gemaakt.
Later deze maand wordt de gemeenteraad verder geïnformeerd over de lopende ontwikkelingen rondom de spoorwegen in de regio.
De Belgische Regering zijn de Vlaamse én de Waalse Regering tezamen. Beiden moeten in de Belgische Regering overeenstemming hebben over nieuwe plannen en wetten. Als de Walen of de Vlamingen radicaal tegen een nieuw plan of nieuwe wet zijn, gaat het niet door. Ze moeten er beiden achter staan.
Zo ook de reactivering van de IJzeren Rijn, wat een plan van de Vlaamse Regering is en de Waalse Regering tegen is, want de IJzeren Rijn zal ten kosten gaan van de Waalse Montzenlijn, wat in Wallonië veel banen en werkgelegenheid gaat kosten.
Daarom is de Waalse Regering fel tegen reactivering van de (Vlaamse) IJzeren Rijn.
Een bericht van 11 mei 2007 toen de Provincie Limburg geen economische belangen zag (alleen maar kosten) en ook tegen de heropleving van de IJzeren Rijn was.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws//article/ detail/1410333/2007/05/11/Wallonie-tegen-heropening-IJzeren-Rijn.dhtml
Vinger aan de pols gewenst inderdaad in dit dossier van lange adem..
Zeker, dit speelt al vanaf 1998…
Die Ijzeren Rijn gaat er weer komen en daar doen de ja knikkers die nu in de gemeenteraad helemaal niets aan. Ze kunnen niet eens zorgen dat het fietsprobleem rondom het station wordt opgelost ondanks de moties van diverse partijen de afgelopen jaren. Laat staan dat ze dit kunnen tegenhouden het gaat over de belangen van landen.