De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft samen met de Inspectie SZW, de Landelijke Eenheid van de politie en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) zaterdag 14 januari bij twee transportbedrijven een handhavingsactie gehouden. Het gaat om een onderneming in de gemeente Woensdrecht en één in Weert. De bedrijven worden o.a. verdacht van het werken met schijnconstructies en het ondermijnen van de sociale zekerheid voor wat betreft beloning en werkomstandigheden van chauffeurs.
Uit de controle bleek dat de onderneming in Weert schijnvestigingen heeft in Polen en Duitsland. De bedrijven bestaan in die landen op papier terwijl de administratie en aansturing vanuit Weert gebeurt. Bij de bezochte onderneming in Woensdrecht lijkt op het eerste gezicht alles in orde. Bij beide controles heeft de ILT bedrijfsadministratie meegenomen voor verder onderzoek.
Via de bedrijfsadministratie wordt de komende tijd gekeken of de bedrijven zich houden aan de regels van de Arbeidstijdenwet, Arbeidstijdenbesluit vervoer (rij- en rusttijden), Arbeidsomstandighedenwet, Wet wegvervoer goederen en Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek kan de ILT inspectiediensten in de landen van vestiging vragen om nadere maatregelen te treffen. In eigen land maakt de ILT voor schijnconstructies boeterapporten en processen-verbaal op.
De ILT heeft samen met andere diensten in 2016 en 2017 tot nog toe 52 bedrijven onderzocht. Bij de onderzochte bedrijven stelden de inspectiediensten vorig jaar in 60 procent van de gevallen schijnconstructies en/of overige misstanden vast. Ook dit jaar zullen meer bedrijven onverwachts worden gecontroleerd.
Oneerlijke concurrentie
De ILT werkt in het Transport Informatie Expertise Centrum (TIEC) samen met o.a. de Inspectie SZW, politie, NVWA. De diensten treden gezamenlijk op om alle vormen van oneerlijke concurrentie in het transport aan te pakken, zoals het inzetten van goedkoop personeel via schijnconstructies. Dit zijn bedrijfsconstructies waarbij de feitelijke situatie afwijkt van de (papieren) situatie. Hierbij is sprake van oneigenlijke concurrentie op arbeids- en marktvoorwaarden waarbij ondernemingen een grotere marge of lagere ritprijs aan kunnen bieden. Dat is oneerlijke concurrentie voor vervoerders die hun werk wel volgens de regels doen
LTT zeker. Moet je voorstellen. Eigenaar is ooit kandidaat geweest voor Wethouder in Weert. (VVD). De grootste bandiet met de grootste mond hier in Weert. Mijn advies. Het bedrijf sluiten en alle vermogen van eigenaar afnemen. Zelfs prive eigendom. is ook ooit zogenaamd failliet geweest om van het Nederlands personeel af te komen. 1 Maand later weer doorstart maar dan met alleen Pools personeel.
Het bedrijf onder de naam transport ging in 2013 (of 2014 dat weet ik niet meer precies) failliet, nadat eigendommen (trekkers en trailers, bedrijfspand etc.) waren overgeheveld naar de holding. Er was zelfs een stichting die de holding beheerde. Natuurlijk op naam van de zelfde persoon.
Transport maakte een doorstart en bleef bedrijfsmatig gewoon door gaan, met inderdaad alleen maar Pools personeel/chauffeurs, met uitzondering van de planning.
Bij de doorstart werd de laatste T in de bedrijfsnaam veranderd in Trucking en voila.
Zo he bij 2 bedrijven…dit is schering en inslag en inherent aan 1 europa zonder grenzen. Het is 1 markt en blijkbaar doet een Pool het werk voor minder.
Vervoer gebeurd nu internationaal, bij veel andere, locatie gebonden, werkzaamheden is het makkelijker om lokale regels te handhaven.
Dit zul je dus Europees op moeten lossen (Europees minimumloon, ander arbeidsvoorwaarden). Dat kan dus nog wel even duren….
(En dan heb je nog de import van producten die ondere zeer slechte arbeidsomstandigheden zijn vervaardigd)
Blijkbaar heeft men nu een harde zaak tegen het bedrijfje. Het eea waterdicht maken kost blijkbaar zo gruwelijk veel tijd en dat is zoals Pierke aanhaalt niet acceptabel.
Een Pool hoort het in Nederland niet voor minder dan een Nederlander te doen.
Iedere Europese werknemer die bij een Nederlands bedrijf werkt, dus werkopdrachten krijgt van een Nederlands bedrijf en gestationeerd is in Nederland, hoort een Nederlands loon te krijgen.
Sommige Nederlandse (transport) bedrijven hebben het slimmer aangepakt. Zij hebben een buitenlands (Pools, Slovaaks, Hongaars of Duits transport) bedrijf opgekocht en opereren (ook) vanuit deze buitenlandse vestiging. Daar is dus op het buitenlands adres daadwerkelijk een (transport)bedrijf, wat personeel levert aan het Nederlandse vestiging. En dan kun je ook met een wagen rond rijden met het kenteken van deze buitenlandse vestiging.
Maar dus niet zoals dit (Weerter) transportbedrijf doet met een schijnadres in Duitsland en Polen. Er zijn nog steeds verschillende Nederlandse, Duitse en Poolse wetten in Europa, waar men zich aan moet houden.
Nederland is zelf groot in schijnadressen. Geen multinational op de wereld die hier geen postbus heeft, om belasting te ontduiken.
Ik ben het helemaal met u eens en van mening dat dit onmiddellijk moet stoppen en zwaar bestraft moet worden.
Ook voor degene die dit mogelijk gemaakt hebben.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
ILT valt binnen bij LTT volgens 1limburg.nl
Volgens de woordvoerder van dit transportbedrijf, is hij niet op de hoogte van de inval.
http://www.1limburg.nl/inspecties-vallen-binnen-bij-transportbedrijf-weert?context=topstory
Dat zou ook eens tijd worden, in Weert zijn wel meer transport bedrijven die deze constructie hanteren.
Inderdaad.
Al sinds 10 jaar heeft deze firma een Duitse GMBH postbus vestiging in Weil am Rhein (kreis Lörrach). Bij de vestiging in Weil am Rhein op adres ………(google het maar eens) zit niets anders dan een “finanzberater”. Als je het Duitse telefoonnummer belt krijg je (al sinds 10 jaar) het Weerter bedrijf aan de lijn. Alle huidige vrachtwagens (gestationeerd in Weert) hebben een Duits (Lörracher) kenteken, inclusief de eigenaar zijn eigen personenauto.
In 2012 werden alle Nederlandse en Duitse chauffeurs ontslagen, en vervangen voor Poolse chauffeurs. Sindsdien heeft hij ook een Poolse vestiging voor het ondermijnen van de Nederlandse transport CAO.
En zo kan ik nog wel even verder gaan met zaken die bij deze firma niet kloppen.
Maar dat het bijna 5 jaar moet duren eer er door de (overheids)instanties actie word ondernomen, vind ik zeer ernstig.
Prachtig ja en met allerlei dure Porsches en Mercedessen rondrijden met Duits Exportkenteken beginnend met Lö. Lekker een jaar rondrijden en geen BPM bepalen totdat de auto weer een jaartje ouder is en dan minder betalen of de auto weer doorverkopen. Na een jaar mag je de auto namelijk verder verkopen als verhuisboedel. Dus volgens mij hebben ze dan nog een punt om hard aan te pakken: bpm ontduiking
Hoe het precies werkt met de BPM, weet ik niet (want ik rij al jaren tweede handsjes), maar wel weet ik dat er hier in Stramproy meerdere personen, die woonachtig zijn in Stramproy, al jaren met een Belgisch kenteken rond rijden, omdat ze een bedrijf in België hebben.
Maar ja, een Belgisch (of Pools) kenteken valt in Weert niet op en al zeker niet in Stramproy. Maar een Duits/Lörracher kenteken wel.