Automobilisten die nog niet deelnemen aan Spitsmijden A2 Nederweert > Eindhoven en minstens 1 keer per week in de ochtendspits zijn gesignaleerd op dit specifieke traject, ontvangen vanaf zaterdag 18 februari een uitnodiging om ook actief de spits te gaan mijden. Rijkswaterstaat en provincie Noord-Brabant willen zo de verkeersdruk tijdens de ochtendspits verminderen.
Eind december 2016 is een grote groep potentiële deelnemers persoonlijk benaderd via een brief met de vraag of ze willen deelnemen als spitsmijder. Op 9 januari jl. ging de beloningsperiode in voor de groep actieve spitsmijders op het traject A2 Nederweert > Eindhoven.
Positieve eerste resultaten
Inmiddels mijden circa 2.100 automobilisten bewust 1 of meerdere keren per week de ochtendspits op dit traject. De eerste resultaten van het project laten een positief beeld zien. Het aantal spitsmijdingen per ochtendspits staat inmiddels op circa 600 en dit aantal stijgt nog steeds.
Aanmelden als deelnemer
Automobilisten die nog niet deelnemen aan spitsmijden A2 Nederweert > Eindhoven en de afgelopen weken minstens 1 keer per week in de ochtendspits zijn gesignaleerd op dit specifieke traject, ontvangen vanaf zaterdag 18 februari een uitnodiging om ook actief de spits te gaan mijden. Zij kunnen zich als deelnemer aanmelden via de website. Ook automobilisten die geen uitnodigingsbrief ontvangen, maar die wel regelmatig in de ochtendspits op de A2 van Nederweert richting Eindhoven rijden, kunnen zich melden via de website om te zien of zij in aanmerking komen voor deelname aan het project. Rijkswaterstaat heeft in met behulp van kentekenregistraties in kaart gebracht hoeveel en welke automobilisten er dagelijks in de spits over de A2 van Nederweert richting Eindhoven rijden. De registratie van kentekens voor verkeersmetingen is in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Alternatieve vervoerskeuze
De capaciteit van de A2 tussen Nederweert en Eindhoven is op dit moment voldoende om het verkeer te laten doorstromen, behalve op piekmomenten tijdens de ochtendspits tussen circa 06.30 uur en 09.15 uur. Om de drukte in de ochtendspits af te laten nemen en het fileleed te kunnen verzachten, worden spitsreizigers gewezen op reisalternatieven die gewoontegedrag kunnen doorbreken. Dit kan door hen op maat te informeren over alternatieven zoals bijvoorbeeld eerder of later vertrekken, het goed benutten van mogelijkheden voor thuiswerken of te kiezen voor de fiets/e-bike of het openbaar vervoer. De ervaring leert dat veel mensen tijdens de projectperiode ‘wennen’ aan nieuw gedrag en ook na afloop van het project vaker kiezen om niet tijdens de spits op de weg te zijn, omdat ze hebben ervaren dat het mijden van de file eenvoudig is en ook voor hen persoonlijk veel voordelen heeft. Zo besparen reizigers tijd en komen minder gehaast op hun bestemming aan.
Relatie met MIRT onderzoek op dit wegvak
Tegelijkertijd met dit project loopt er een Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) onderzoek naar dit gedeelte van de A2 waarin de doorstroming gedetailleerd in kaart wordt gebracht en is er aandacht voor mogelijke langeretermijnoplossingen. Kijk voor meer informatie over het MIRT-onderzoek op de website.
Meer weten
Op de projectpagina A2: spitsmijden Nederweert-Eindhoven staat nog meer achtergrondinformatie. Op de website van Spitsmijden A2 is meer informatie te vinden voor deelnemers en werkgevers: https://www.spitsmijdena2.nl.
Iedereen doet maar wat op die A2!
Het begint met:
– opvoeden, doe eens normaal en gedraag je!
– Al die aso’s die niemand de ruimte geven. Ikke ikke ikke.
– Als iedereen eens op dezelfde weghelft blijft is er niks aan de hand. Al dat geschuif als het links net effe sneller gaat
– afstand houden
– controle bij het tankstation op aso’s die vervolgens weer invoegen en 300m winst hebben.
Geen extra asfalt. Geeft nog meer gedoe komende jaren!
Dus.
Gewoon drie rijbanen en een inhaalverbod voor de bouwvakker busjes. Dan zijn alle problemen opgelost
Och och wat een geld wordt er weer uitgegeven aan proefballonnetjes en infoavonden en mogelijke oplossingen. De A2 hoeft niet eens zoveel meer asfalt te krijgen. Anders (smallere rijstroken) belijnen en er passen 3 rijbanen naast elkaar. Daarmee krijg je een ruimtelijker gevoel en stroomt het verkeer veel beter door.
Onzin Joost Al Eens Langs Een Grote Vrachtwagen Gezeten Op De A2 dat je denkt nu ga je tegen de railing aan dus wel degelijk een brede strook voor vrachtwagens en een inhaalverbod voor hun op deze route
Ik ben geen verkeersdeskundige maar zit wel redelijk veel op de weg.
Met een inhaalverbod voor vrachtwagens ontstaan er “treintjes” van vrachtwagens en het invoegend verkeer (dat is het grote probleem op dit stuk snelweg !) moet zich ertussen wurmen met als gevolg het bekende Harmonica effect. Wanneer er 3 rijstroken zijn kan het gewone verkeer 1 rijbaan opschuiven als het invoegend (langzamer rijdend) verkeer ertussen wil. De capaciteit van de weg gaat dan zogezegd omhoog.
Eens. De vrachtwagens passen nu al nauwelijks binnen de lijntjes. De banen versmallen is geen optie.
De resultaten zijn niet zuiver. Er wordt namelijk standaard uitgegaan van 5x per week in de file staan. Er wordt niet gekeken naar het aantal dagen in de week dat iemand moet reizen. Als iemand bijvoorbeeld maar 4 dagen werkt, dan wordt de vijfde dag genoteerd als spitsmijddag maar dat is onzin want die persoon is niet aan het spitsmijden, die werkt gewoon niet.
Dat klopt niet helemaal. Je wordt ‘ingedeeld’ op basis van het aantal passages op kenteken (gemeten in een eerdere periode)
Nou, ik ben ook aangemeld en ik zie aan mijn weekresultaten (verdiende punten) dat mijn vrije dag als werkdag word geteld…
Minder in de auto stappen is de beste oplossing…
Waarom ga je eigenlijk elke dag in de file staan.??
Volgens mij werken er erg veel mensen buiten hun eigen stad…Wel eens per fiets/te voet naar je werk in pak hem beet Eindhoven gegaan?