Na ingebruikname van het vernieuwde Stationsplein in september 2014 zijn er opmerkingen gekomen op het gebruik van het plein. De coalitiefracties uit de gemeenteraad hebben vorig jaar een verbeterplan opgesteld.
Met onderdelen uit dit plan en opmerkingen van bewoners, ondernemers en gebruikers is een aantal verbetervoorstellen opgesteld. Die zijn tijdens een informatieavond in november gepresenteerd aan ondernemers, omwonenden, vervoersdiensten en Stichting Bewoners Organisatie Binnenstad. Ook zijn ze in twee informatiebijeenkomsten besproken met raads- en commissieleden.
De gemeenteraad heeft woensdag besloten over een aantal aanpassingen aan het Stationsplein. Het werk aan de rijbaan start op 6 maart.
De aanpassingen aan het Stationsplein zijn:
• Aanleggen van extra Kiss&Ride-parkeerplekken (voor ophalen en wegbrengen reizigers).
• Plaatsen van een hoge zweefmast met verkeerslicht op het Stationsplein en een verkeerslicht met drukknop voor fietsers in de Stationsstraat. Daarmee wordt de veiligheid van overstekende fietsers uit de Stationsstraat vergroot.
• Verplaatsen van de stopstreep op het Stationsplein 10 meter naar achteren voor verkeer vanuit de richting St. Maartenslaan en maken van een stopstreep in de Stationsstraat. Opstoppingen op het Stationsplein worden zo voorkomen.
• Plaatsen van nieuwe verkeersborden en overbodige verkeersborden weghalen, zodat de verkeersregels eenduidiger worden.
• Aanpassen van de markeringen voor visueel gehandicapten bij de ingang van het station en de halteplaatsen van de buurtbussen. Daarmee kunnen zij hun weg beter vinden.
De gemeenteraad heeft nog geen besluit genomen over het plaatsen van 8 plantenbakken of iets dergelijks tussen de rijbaan en het plein en de rijbaan en het trottoir aan de Parallelweg. Het besluit hierover moet nog worden genomen. De raad heeft de wethouder gevraagd hierover met een creatieve oplossing te komen.
Planning
De werkzaamheden aan de rijbaan starten op 6 maart en duren tot eind april. Aansluitend aan deze werkzaamheden worden de andere aanpassingen uitgevoerd. Zo wordt de overlast zoveel mogelijk beperkt. Dit is gecommuniceerd met omwonenden en ondernemers in de omgeving van het plein.
Kosten
De kosten voor de aanpassingen zijn begroot op € 136.000,-. Deze worden betaald uit het restant van het krediet stations- en stadhuisomgeving.
Betaald uit restant krediet……………? Met andere woorden, weggegooid geld omdat het ontwerp de eerste keer niet met verstand van zaken bekeken is. Toch wel een handige begrotingstactiek; flink bovenmatig begroten zodat optredende missers uit het restant krediet hersteld kunnen worden. De leek zou er zomaar intrappen.
Kunnen er in de binnenstad en op de pleinen, ook eens gemakkelijke zitbanken geplaatst worden, waar je goed en lekker op kunt zitten?
Wat er nu in de binnenstad staat, zijn lompe ongemakkelijke zitbanken zonder rugleuningen……een kussentje breng ik zelf we mee..!!
En dan hebben we dus mooi het hele krediet opgemaakt, daar waar het eerst zo mooi leek alsof er een meevaller zou zijn. Vraag me toch af waarom dit soort duidelijke fouten in het ontwerp niet door het betreffende ontwerpbureau moeten worden betaald.
Deze zogenaamde verbeteringen? Gaan helemaal niets verbeteren aan dat plein. Of het moet compleet opnieuw ingericht worden of er moet dagelijkse handhaving komen.