Het winkelbeeld in de centrumstraten van Weert is door leegstand in de laatste jaren hard achteruitgegaan. Gelukkig blijven initiatieven en de benodigde financiering om het tij te keren niet uit. Een convenant tussen gemeente en provincie om het stadshart van Weert te versteken is inmiddels getekend; 3 miljoen euro wordt hiervoor vrijgemaakt.
Daarnaast hebben ondernemers en vastgoedeigenaren zich verenigd in de zgn BIZ. Ook hieruit komen de nodige middelen en initiatieven. Tevens draagt de gemeente Weert financieel ook serieus bij.
Naast geld is ook inmiddels de basis gelegd om zaken van de grond te krijgen. De organisatie en uitvoering komt in handen van de recent aangetreden centrummanager Paul Kooij. De revitalisering van de Weerter binnenstad is dus gestart!
Nieuwe ondernemers kunnen nu makkelijk meeliften met deze positieve ontwikkelingen. Voldoende panden staan leeg om zo iets nieuws te starten. Maar ook doorgaan op bewezen succes is een mogelijkheid. Eind 2016 maakte de kookwinkel Manger Mangiare bekend wegen pensionering van de eigenaren te gaan stoppen. Aan het succesvolle concept van kookwinkel en kookstudio lijkt een eind te komen.
“Uiteraard zijn we hard op zoek naar een nieuwe ondernemer die de zaak in de een of andere vorm wil voortzetten” vertelt de eigenaar Hans Sepers. “Want je kan met deze winkel op een van de beste plekken van Weert met daarin een prachtige keuken alle kanten op. Natuurlijk als alleen winkel maar ook als dag- of avondrestaurant. Ook voor Weert nieuwe formules als traiteur, catering, kookstudio, wijnbar of vul maar in zijn in het pand prima mogelijk. Ook de combinatie van winkel en horeca is sterk, iets wat tegenwoordig onder de noemer van “blurring” helemaal in is. Wellicht een aantrekkelijke gedachten voor een kok die het avondwerken beu begint te worden. Of gewoon iemand die lekker voor zichzelf wil gaan beginnen. Horeca kennis is natuurlijk een pre, maar kan je ook gewoon inhuren,” benadrukt Sepers.
“Maar ook voor het winkelbeeld van Weert zou een voortzetting perfect zijn,” zegt Olga de andere partner. “Dagelijks laten klanten weten het spijtig te vinden als er weer een unieke winkel uit het gezellige winkelhart van deze echt Limburgse stad zou gaan verdwijnen. En nu gemeente, provincie en ondernemers de handen in elkaar hebben geslagen is er een perfect uitgangspunt voor een succesvolle voortzetting. ”
Inmiddels heeft Centrummanager Paul Kooij zijn belangrijkste drie speerpunten bekendgemaakt. Het imago van Weert zal verbeterd worden, er komen nieuwe evenementen en natuurlijk de invulling van de leegstaande panden. En dat de aanpak serieus is blijkt nu al uit de groeiende lijst met evenementen die door het centrummanagement georganiseerd zullen worden. Naast de Braderie, Oranjeweek en Waanzinnig Winkelweekenden zijn nieuw dit jaar “Smaak van Asperge”, “Stoere Mannendag” en “Antje Festival”.
Dus potentiële ondernemers grijp je kans en lift mee met Weert.
Er zijn meer dan genoeg potentiële ondernemers.
Zeker voor kleine ondernemingen met producten die innoverend ( kunnen) zijn
Deze ondernemingen kunnen meestal niet veel huur betalen.
De beste manier om de huren laag te krijgen is marktwerking
Daar is een zekere leegstand voor nodig.
Op den duur kan leegstand een levendig stadsbeeld opleveren.
Ombouwen van winkels op kosten van de overheid kost de burger geld
En houdt de huren voor de vastgoed eigenaren hoog
Waar en wie zijn die ‘genoeg’potentiele ondernemers dan? Welke produkten zijn dan wel innoverend ?Alsof er zich een wachtrij opstelt in afwachting v huurdaling..? of een ommekeer door marktwerking. En waarom en hoe zou de overheid zich moeten, mogen of kunnen mengen in ombouwplannen vd particulieren pandeigenaren…?
Heb je eens wat nodig, dan ga je toch ergens anders heen? Dit was ook wat een PvdA politicus riep een aantal jaren geleden, als Weertenaren een nieuwe wasmachine nodig hebben gaan ze maar naar het refailcentrum in Roermond. Nou hij heeft zijn zin gekregen!
‘Waar een wil is, is een weg’ gaat allang niet meer op in Weert ondanks de inspanningen die men(?) zich troost om een tij te keren. Accepteer dat het niet meer kan worden zoals het ooit was of weer wilt dat het wordt, een winkelstad nl.. De ontwikkeling, diversiteit, aantrekkingskracht, aanbod v. Roermond, Eindhoven en ook internetwinkels heeft de slag gewonnen. Met evenementen organiseren heft Weert geen leegstand op, evenals lagere parkeergelden en lagere huren. Weert heeft haar aantrekkelijkheid verloren door veranderd winkel en koopgedrag, verminderde strategische ligging.
Dus een centrum manager die heeft brainstormen en tot de volgende 3 punten komt; het imago moet verbeterd worden, nieuwe evenementen en invulling van de leegstaande panden. Wauw, het is maar goed dat hij een dure opleiding heeft genoten, want ik was nooit tot die conclusie gekomen. Geef die kerel toch een schop onder z’n hol.
Troost je
Hij wordt ook redelijk betaald
Svp geen 3 miljoen uitgeven aan een centrummanager en evenementen. Het is leuk dat ze er komen maar het vult geen enkel leegstaand pand. Het is natuurlijk wel goed voor de horeca.
Leegstaande winkelpanden vult men door de huur van deze panden te verlagen, zodat de winkeliers met lagere productprijzen toch nog goed kunnen verdienen
én door het parkeergeld in Weert te verlagen.
Elke eurocent parkeergeld is teveel betaald! De binnenstad van Weert takelt steeds verder af. Sfeerloos waar je ook loopt met uitzondering van het eerste gedeelte van de Maasstraat vanaf de kerk gezien.Lege winkelpanden gaan gebruiken als woonruimte zodat op een andere wijze de binnenstad wat minder doods wordt. Weerter mensen winkelen in Eindhoven , Roermond en via Internet. Er zal daarin weinig veranderen in de toekomst. Weert zal zich moeten onderscheiden van andere steden/dorpen qua winkelaanbod om zo weer een beetje aantrekkelijk te worden. TL balk winkels juist weren uit de binnenstad.
In Weert heb je geen dure winkels nodig!! 85% kan het toch niet betalen!!
Daarom zei ik ook,
“als de huur lager is, kunnen er lagere productprijzen gehanteerd worden in deze winkels”, zodat iets kopen aantrekkelijker wordt, ook voor mensen met een lager budget.
Over welke producten heb jij het dan? Levensmiddelen, witgoed, kleding, brillen, telefoons,schoenen, meubels, auto’s ?
Kijk wat supermarktketens al concureren, wat internet eens met kleine winstmarges aanbiedt, bcc coolblue mediamarkt,
Winst is alleen nog te halen uit zeer hoge omzet, omloopsnelheid, uitverkoop, acties en trendgevoeligheid maar ook in al dezen treedt op een bepaald moment zelfs verzadiging op.
Goedkopere produkten en huur! is geen oplossing voor een langere periode.(zie kerkrade)