Op zaterdag 5 augustus verscheen in Dagblad de Limburger het artikel “Hoe een paal dwars kan liggen”. De politieke partij CDA Weert heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.
Het artikel beschrijft het persoonlijke verhaal van iemand die na de middag niet met een verhuiswagen bij de appartementen van La Cour Bleue aan de Wilhelminasingel kon komen vanwege het paaltje dat hier vanaf 12:00 uur ’s middags wordt geplaatst. De persoon in kwestie wilde de spullen van zijn overleden moeder verhuizen, maar tijdelijk een paaltje aan de kant zetten kon niet.
Tevens wordt in het artikel gemeld dat de houding vanuit de gemeente in deze kwestie allerminst servicegericht bleek te zijn, zo meldt het CDA.
Het CDA vindt het goed en noodzakelijk dat er goede regelgeving is, maar het uitgangspunt daarbij moet wel zijn dat regels voor mensen werken en niet andersom. Gelijktijdig verwachten zij ook dat mensen die de gemeente benaderen op een klantvriendelijke wijze worden behandeld. Dit alles lijkt volgens het artikel niet het geval te zijn geweest. Daarom heeft de CDA-fractie naar aanleiding van dit bericht schriftelijke vragen gesteld aan het college.
Het CDA wil graag weten of er vergelijkbare situaties bekend zijn waarbij inwoners, bedrijven of andere belanghebbenden te maken hebben met dit soort knelpunten. Regelgeving moet dienend zijn en de gemeente hoort een servicegerichte houding aan te nemen door mensen, waar dat in zulke eenvoudige situaties kan, gewoon te helpen. Ook is de CDA-fractie benieuwd naar de reactie van het college op het bericht dat de gemeente onvoldoende klantvriendelijk heeft gehandeld. Het is daarom goed om de kwestie met het paaltje bij La Cour Bleue als uitgangspunt te nemen en te kijken of, en zo ja hoe, dergelijke gevallen voorkomen kunnen worden.
De brief zal na de vakantieperiode van het college in behandeling worden genomen.
Ambtenaren zijn een soort apart. Niet het dienende karakter van hun functie is leidend maar de geschreven regel terwijl die laatste weer geschreven is door ambtenaren. De conclusie is dus dat dit een onoplosbaar probleem is. We moeten er mee leren leven en dit soort toestanden wel blijven bekritiseren en………….misschien toch wat gereedschap bij de hand houden voor gevallen als hier dit paaltje
Over die (niet)klantvriendelijkheid kunnen wij burgers an Weert denk ik zo onderhand wel een boek schrijven. Op meldingen word niet of nauwelijks gereageerd, heb je een handhaver nodig vergeet het maar, en mocht je geluk hebben komen ze uren of zelf dagen later en dat de gemeente bij de wet verplicht is om te handhaven. Of men verklaart weert als vogelvrij gebied of men moet de koe bij de hoorns gaan pakken en mensen aannemen die ook durven te handhaven en niet alleen de brave burger het leven zuur durven te maken.
Krijg je die niet weg met een imbussleuteltje
Benieuwd of nu ook al die andere “onderste lade van het bureau” klachten tevoorschijn komen.
Veel burgers hebben wel een vergelijkbaar ‘paaltje’. Hopelijk aanleiding voor het ambtelijk en bestuurlijk apparaat om zichzelf eens de spiegel voor te houden.
Hoog tijd !