De gemeente gaat in gesprek met de banken over de sluiting van geldautomaten in Weert. In de gemeenteraad werd daarover een motie ingediend die werd gesteund door alle raadsleden.
In heel het land verdwijnen in het laatste jaar in hoog tempo geldautomaten. Banken geven aan dat dit komt door het risico op plofkraken. Ook Weert is zulke plofkraken niet bespaard gebleven.
Begrijpelijk, maar van de andere kant komen er geen nieuwe pinautomaten bij op veiligere locaties. Raadslid Jeroen Goubet: “Mensen komen daar terecht tegen in actie. En bijvoorbeeld in Heerlen met succes. Daar komt een pinautomaat terug in de wijk omdat na protest van buurtbewoners de gemeente in gesprek is gegaan met de banken. Wij willen dat Weert dit ook gaat doen”.
En dat gesprek wordt nu dus aangegaan. Het College van burgemeester en wethouders toonde zich daar sowieso al toe bereid, het college steunde de motie. Er was veel waardering voor het initiatief.
Geld uitlenen, doen ze bijna niet meer, er geld heen brengen om te sparen heeft geen zin meer, voor een eenvoudige rekening courant vragen ze belachelijke vergoedingen, die alsmaar stijgen en voor kasgeld kun je er nu ook al bijna niet meer terecht. Zo zijn ze bezig zich langzaam overbodig te maken. Over een jaar of wat iedereen aan de bitcoin of een andere crypto currency en dan moeten we aan onze kleinkinderen uitleggen wat dat ook al weer waren ‘banken’. Alleen vervelend voor de overheid en de belastingdienst, die dan de grip verliezen op de geldstromen.
Het verdwijnen van pinautomaten is een onderdeel van het beleid dat banken voeren onder aanvoering van de overheid.
Men wil van het contant geld af. Er moet steeds meer digitaal (pin, contactloos, mobiel) betaald worden. De techniek staat voor niets.
We hoeven niets meer in een oude sok te stoppen om al te zwijgen over zwart geld.
Men weet straks precies wat we hebben zodat we over elke cent belasting kunnen betalen. Beloning voor de banken bestaat uit een negatieve rente waar we op af stevenen en natuurlijk de steeds hoger wordende bankkosten.
En wat kunnen wij er tegen doen? Niets!
IDD. Uiteindelijk is er geen geld meer maar heb je alleen een getal achter je naam geregistreerd staan bij een “bank”.
Dat is nu toch al zo? En waarom is dat een probleem? Moet geld per se tastbaar zijn?
Heb ik gezegd dat het een probleem is? Gewoon een feit. Probleem is wel dat er van alles wordt ingevoerd zonder (met name ouderen) de tijd te geven er aan te wennen. Er is in Nederland nog een grote groep mensen die of geen smartphone heeft of deze alleen als telefoon gebruiken en/of die altijd moeten rondlopen met de pincode bij het bankpasje. Die kunnen die snelle veranderingen in de huidige tijd gewoon niet aan.
Ah, verkeerd begrepen. En eens.
Wat een onzin. Een bank verdient niks aan negatieve spaarrente. Sterker nog, op dit moment kóst je spaargeld een bank al geld, deze kosten zijn alleen nog niet doorberekend in je rentetarief.
En met de bankkosten valt het wel mee hoor. Je hebt in Nederland al een betaalpakket voor iets meer dan een euro per maand.
Neem de kerkdorpen dan ook maar mee in het overleg. Daar kun je al jaren geen geld meer pinnen.
Wat een onzin. Je kan van 7.00 tot 22.00 daar terecht om te pinnen. Lijkt mij tijd genoeg. Dus een prima preventieve maatregel tegen eventuele plofkraken.
Waar terecht van 7.00 tot 22.00? Vergeet niet dat wij (‘belastingbetalers’ zoals sommigen gewone mensen plegen te noemen) de banken een paar jaar terug met miljarden gesteund hebben. Ik wil waar en wanneer ik dat wil aan MIJN centen kunnen!
Vroeger moest je toch ook gewoon op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 je centjes bij de bank afhalen…
Ja en vroeger waren de kratjes van hout en had je geen drempels, alleen kuilen. Wat een kul-argument.
Jij begrijpt precies wat ik bedoel! Daarentegen is jouw reactie beetje kinderachtig, maar goed…
Excuus. De ironie in jouw reactie heb ik over het hoofd gezien, nu snap ik ‘m. We zijn het eens.
Nu wordt een algemeen verworven recht ontnomen.!! Je kon altijd en overal aan je geld!
Wat vroeger gebeurde staat buiten beschouwing.
Je kan in deze tijd ook niet iemand zijn 2e auto verplichten weg te doen, omdat ze er vroeger ook maar 1 hadden
Raar vergelijk maar inderdaad, wat vroeger was…is niet meer… en dat is dus ook van toepassing op de manier hoe wij ons geld in de nabije toekomst gaan afhalen.
We hebben het nog steeds over pinautomaten toch? En niet over het daadwerkelijk binnen lopen bij een bank? Wat als er een plofkraak is geweest? Dan kun je daar echt een tijd niet pinnen, ook niet overdag. ..of kunnen sommigen die link niet leggen? Iets wat kapot gaat moet hersteld of vernieuwd worden. Dat kost tijd. En als dat maar vaak genoeg gebeurd, dan gaat ons dat weer geld kosten. Soms is preventief te werk gaan beter als achteraf je wonden likken.
Fail !!!
Zoals jouw pappie tegen je mammie zei toen jij te wereld kwam?
Ik kan er toch niks aan doen! Dat jij niet slim geboren bent
Maakt mij niks uit of Ik wel of niet slim geboren ben. Bij mij dachten ze niet aan een abortus. Jij had al doodverklaard moeten zijn.
Je zet jezelf voor gek! Stop nu maar gewoon
Eens!
Een bank hoort ook service te bieden, een pinautomaat in de buurt is daar onderdeel van.
Als er te veel plofkraken zijn, moeten ze dat beter bestrijden, beveiligen, of anders inrichten. Pinautomaten verwijderen is dan vooral lekker makkelijk en goedkoop voor de bank.
What’s next? Bankapps uit de Apple- en Android-stores verwijderen als het risico op een telefoonvirus te groot wordt?
Dat is appels met peren vergelijken. Je krijgt de kans om geld uit de automaat te halen, maar je hoeft het niet te doen. Dat is een service Een bank app is ook een service. Je bepaald zelf of je er gebruik van maakt. En als het risico te groot is op een virus dan ben je zelf diegene die er verstandig aan doet om er juist geen gebruik van te maken. Dat is een eigen keuze. Daarnaast….mensen willen alleen maar dat de pinautomaten 24u open zijn voor klanten. Maar weet iemand ook een reden waarom men s nachts wil pinnen? Ze hadden dit al vanaf het begin moeten doen, dan waren we niet zo verwend geweest met wat we hebben. Net zoals dat een supermarkt nu 365 dagen open is. Waarom? Omdat we te verwend zijn.
Wederom eens!
Plofkraken zijn een slap excuus van de banken om nog meer te bezuinigen ten koste van de klanten en de service.
Ze maken jaarlijks vele miljoenen winst maar dat moet blijkbaar nog meer worden.
Zo was het, zo is het en zo blijft het…
Bij banken geldt, net als bij alle bedrijven, dat de enige die extra uitgaven mag betalen de klant is. Is ook vrij logisch, al kun je natuurlijk altijd discussieren over de hoogte van het winstpercentage.