(Foto’s) De Stadsbrug van Weert functioneert nog altijd niet naar behoren. Donderdagavond werd opnieuw een poging gedaan om de brug definitief te herstellen.
Tijdens de herinrichting van het Bassin zijn op de brug middengeleiders aangebracht. Daarna raakten de veiligheidssensoren, die controleren of de brug is balans is, van slag. De weken daarna volgde tal van storingen waarbij de slagbomen omlaag bleven en het wegverkeer niet meer over de brug kon.
De laatste tijd hebben er zich geen storingen meer voorgedaan. Dit kwam door een provisorische oplossing waarbij één van de vier aanwezige sensoren werd ‘overbrugd’. Dus de sensor werd als het ware (door een technisch trucje) buiten spel gezet. Voor Rijkswaterstaat een onwenselijke situatie want alle sensoren moeten functioneren.
Donderdagavond is er opnieuw een poging gedaan om de brug 100% goed te laten functioneren zodat ook de vierde sensor weer in werking kon treden. Dit deed men door de ballast van de brug aan te passen. Tijdens de avond- en nachtelijke uren wordt de brug getest. Hierbij worden verkeersregelaars ingezet. Vrijdagochtend moet alles weer naar behoren werken.
[nggallery id=’5795′]
Ik heb ’t van begin af aan een idioot idee gevonden, die stomme klote geleiders. Niemand heeft er iets aan en ze liggen alleen maar in de weg. Letterlijk. Verkeersvisie heet zoiets. Goed voor de stad….. zo is wel weer gebleken.
Het heeft natuurlijk behoorlijk geregend
Aldus Drs. SH
De juiste balans voor een verticaal opstijgende brug te creëren hangt niet alleen af van het gewicht van de brug, ook niet van de gewichtsverdeling van de brug…en ook niet van de juiste zwaarte van de 4 contragewichten in de torens…!!
Maar ook wel degelijk van de wrijving in de geleiders,staalkabels, geleidingswielen enz,…dit in combinatie met temperatuursverschillen.
Verder zal door de temperatuurverschillen, de staalkabels waar de brug mee ophooggehesen wordt, en niet allemaal per toren dezelfde lengte hebben…onbalans met zich meebrengen…door de uitzettingscoëfficiënt van staal.
Kortom….het is onmogelijk de stadsbrug met de huidige technische bediening storingsvrij te krijgen ….!!
Behalve als je zoals nu gedaan is …veiligheidssystemen uitschakelt.
Of het systemen hydraulisch te maken
Ga dat verhaal eens aan de burgemeester vertellen!!
Dan kan hij jouw ook uitlachen
Omdat de temperatuur in alle torens gelijk is, zullen de kabels met dezelfde lengte uitzetten of krimpen.
Onzin…als de brug ligt dan ligt die…maakt voor de kabellengte of rek niks uit. De brug is schaluw dus krom die werd door verschillend op de punten te trekken bol gehouden toen werden alle schakelaartes bediend. Nu ze de middengeleiders er op gelast hebben gaat dat verhaal niet meer helemaal op. Maar ja…die hele kruising is een flopt geworden. Vrachtwagens raken een oversteek verkeerspaal, die overingens in de goot staat, en bij de paal sta jij dus op groen licht te wachten op een vluchtheuvels van 70cm breed. Komt er een vrachtwagen de hoek om doe je van schrik een stap naar achter lig je onder de auto of je blijft staan en de vrachtwagen raakt jou…en dan het zebrapad…..je heb wel voorrang op fietsers maar in het midden houd je voorrang opeens op???….hoe is dit geregeld als de lichten op knipperen staan??? En al die opening in de middengeleiders….er zijn er al een paar flink geraakt goed voor je banden. En hoe zit het met de stalen midden geleiders bij vorst en algaanslag…glijpartij onder de vrachtwagen en dood…..